Wskaźniki efektywności KPI w strategii promocji

Wskaźniki efektywności w strategii promocji to ważny element, który dostarcza informacje na temat tego, czy zaprojektowane działania przynoszą zamierzone rezultaty. Każda strategia promocji służy określonym celom. Nie promujesz siebie, ani swojego klienta, dla samego faktu promocji (choć obserwując niektóre działania mam wrażenie, że tak właśnie się dzieje). Jeżeli na etapie planowania swoich działań, zaprojektujesz wskaźniki, które powiedzą Ci, czy idziesz we właściwym kierunku, możesz tak modyfikować swoją aktywność, by robić mniej, ale za to skuteczniej.

Wskaźniki efektywności

Czym są kluczowe wskaźniki efektywności?

Podstawową kwestią jest odpowiedź na pytanie, czym są kluczowe wskaźniki efektywności. W tworzeniu strategii bardzo często określa się je skrótem KPI. Pochodzi on od angielskich słów: Key Performance Indicators.

To wartości liczbowe, które informują o istotnych dla prowadzenia biznesu/bloga zjawiskach. KPI można zasadniczo podzielić na wskaźniki finansowe i niefinansowe, ale o tym za chwilę.

Istotną kwestią jest tutaj dobranie zaledwie kilku najbardziej miarodajnych wskaźników. Muszą być to wartości kluczowe. Nie sztuką jest bowiem dobrać dziesięć, czy dwadzieścia wskaźników i rozpocząć analizę. Tyle że wtedy nie mamy do czynienia z KPI, bo KPI to kluczowe wskaźniki. A druga sprawa to analizowanie tak licznych zmiennych pochłonie mnóstwo czasu.

kluczowe wskaźniki efektywności

Czemu służą kluczowe wskaźniki efektywności?

Jak sama nazwa wskazuje – mierzeniu efektywności. Może to być efektywność sprzedaży, marketingu czy budowania sieci kontaktów. Wszystko zależy od tego, jaki proces ma być poddany badaniu. Warto przy tym pamiętać, że ich celem jest szybkie dostarczenie informacji.

KPI służą do:

  • badania efektywności działań;
  • badania braku efektywności działań;
  • analizowania zmian zachodzących w czasie;
  • weryfikowaniu celów.

Tak pojmowane wskaźniki mogą sprawić, że Twoja działalność bardzo szybko zacznie wzrastać. Diagnozując obszary o niskiej efektywności, należy wdrożyć działania, które to zmienią. Natomiast obszary o wysokiej efektywności wystarczy wzmocnić.

KPI

Jakie są rodzaje KPI

Jak wspomniałam, KPI mogą być finansowe i niefinansowe, ale to zaledwie jeden z podziałów.

  • KPI finansowe – obrót, marża, sprzedaż netto/brutto;
  • KPI niefinansowe – liczba użytkowników na stronie.

Do tego dochodzą jeszcze wskaźniki:

  • efektywnościowe;
  • dynamiczne;
  • wynikowe;
  • rankingowe.

To podział, który uwzględnia charakter analizowanego procesu. Są jeszcze KPI, które dzieli się z uwagi na różne działy przedsiębiorstwa np.:

  • KPI w marketingu;
  • w sprzedaży;
  • w PR;
  • w social mediach.
Key Preformance Indicator

Jak dobierać KPI?

Przede wszystkim ustal sobie cel. Może nim być wzrost zamówień na Twojej stronie internetowej. Żeby ten cel osiągnąć trzeba go podzielić na 2-3 mniejsze. Mogą to być:

  • wzrost liczby użytkowników, którzy odwiedzają stronę;
  • wzrost liczby utworzonych koszyków;
  • spadek liczby porzuconych koszyków.

Teraz dobierz do każdego z nich określone wartości. Możesz się posiłkować oczywiście danymi historycznymi. Ważne, żeby ustalone wartości były zgodne z celami SMART (ambitne, realne i mierzalne w czasie).

W ten sposób mamy już wskaźniki. Jeżeli liczba użytkowników wzrośnie o założoną wartość, a liczba porzuconych koszyków spadnie, to liczba złożonych zamówień powinna wzrosnąć.

Przy ustalaniu wskaźników efektywności trzeba również pamiętać, by dawały one informacje na temat tego, co jest dla firmy na danym etapie ważne. Informowały, gdzie zachodzą zmiany oraz dawały informacje o kontekście. Nie można bowiem analizować suchych danych bez kontekstu, w jakich doszło do ich uzyskania.

Nadszedł czas na podsunięcie kilku przykładów wskaźników.

KPI w marketingu

Wskaźniki KPI w marketingu to mogą być:

  • koszt pozyskania klienta;
  • koszt pozyskania leada;
  • udział nowych klientów w portfelu;
  • procent zwrotu z nowych klientów.

KPI w sprzedaży

Wskaźniki KPI w sprzedaży to na przykład:

  • liczba porzuconych koszyków;
  • liczba złożonych zamówień;
  • liczba opłaconych zamówień;
  • wartość sprzedaży;
  • wartość sprzedaży nowym klientom;
  • wartość sprzedaży klientom powracającym;
  • sprzedaż netto/brutto;
  • liczba zwrotów.

KPI w mediach społecznościowych

Ustalając KPI dla mediów społecznościowych można skorzystać z:

  • liczby nowych obserwatorów/fanów;
  • liczby udostępnień/polubień treści;
  • liczby nawiązanych kontaktów za pośrednictwem mediów;
  • liczby złożonych zamówień za pośrednictwem mediów.

Jak widać, jest tego trochę. Można naprawdę wiele zdziałać i istotnie podnieść efektywność swojego biznesu diagnozując jego różne obszary za pomocą KPI.

KPI dla firm

Wczoraj na Instagramie Sfery zapytałam, co chcielibyście wiedzieć na temat KPI. Zgodnie z obietnicą, na koniec tekstu wrzucam małe Q&A, na podstawie zadanych przez Was pytań.

  1. Jakie KPI dobierać do bloga?

Przede wszystkim, to zależy od tego, czemu Twój blog ma służyć. Jeżeli ma generować dochody to najskuteczniejsze będą:

  • liczba użytkowników (konkretne wartości) miesięcznie;
  • liczba zapytań o współpracę;
  • liczba odwiedzin zakładki “kontakt”, “współpraca”, “formularz kontaktowy”;
  • liczba użytkowników porzucających blog po stronie głównej;
  • liczba użytkowników porzucających powyższe zakładki bez nawiązania kontaktu.

2. Czy bez KPI nie da się rozwinąć bloga?

Da się 🙂 Tylko stracisz na tym mnóstwo czasu, energii, a czasem również pieniędzy. Trochę szkoda. Wskaźniki efektywności z pewnością pomogą.

KPI są pomocą a nie obciążeniem.

3. Na jakiej podstawie definiować KPI?

Jeżeli Twoja www już działa jakiś czas, to warto przeanalizować statystyki. Zerknąć na historyczne dane i znaleźć obszary, które na pierwszy rzut oka wymagają poprawy. Ustalić plan działań naprawczych i wyznaczyć sobie cele (Wzrost lub spadek). Do ustalonych celów dobrać realne wartości i mamy KPI 🙂

4. Ile wskaźników powinno się ustalać?

Tak jak pisałam wyżej, zaledwie 3 do 5. Warto jednak pamiętać, że osobno należy ustalić KPI dla strony, a osobno dla mediów społecznościowych.

Jeżeli macie jeszcze jakieś pytania, to zapraszam do kontaktu przez formularz kontaktowy.

Masz firmę i chcesz, by zaczęła się prężnie rozwijać, a nie masz pomysłu na jej promowanie? Nie wiesz, jak budować strategię i mierzyć jej efektywność. Napisz do mnie, a wspólnie ustalimy plan działania, który sprowadzi do Ciebie klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: