Strategia promocji

Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami nie wie, co robimy.

Stuart Henderson

W nowym cyklu na blogu “O marketingu w kilku słowach” będę prezentować różnorodne aspekty działalności marketingowej. Na pierwszy ogień – strategia promocji.

Strategia promocji to nic innego jak zespół działań, które mają określony cel, odbiorców, media i komunikaty. Dobrze zaprojektowana promocja pozwala osiągnąć założone cele biznesowe i przekuć podejmowane działania w konkretne zyski, a odbiorców w klientów. Z czego składa się dobrze zaprojektowana strategia? Jakie elementy są dla niej kluczowe? Wyjaśniam poniżej. To pierwszy tekst z serii dotyczącej strategii promocji. W kolejnych odsłonach temat zostanie pogłębiony.

Czym jest strategia promocji?

Strategia promocji to nic innego, jak informowanie potencjalnych klientów o firmie, produktach i oferowanych usługach, czy też ogólnej działalności przedsiębiorstwa. Wpływa na sprzedaż, relacje między firmą a jej klientami oraz na budowanie wizerunku.

Jakie są cele strategii promocji?

Strategia ma za zadanie przede wszystkim:

  • informować o przedsiębiorstwie, usługach, produktach, działalności;
  • kreować potrzeby, które przedsiębiorstwo jest w stanie zaspokoić;
  • zapewniać o skutecznym zaspokojeniu potrzeb przez firmę;
  • tworzyć dobrą opinię o firmie.

Pierwszy krok strategii promocji – analiza

W pierwszym kroku tworzenia strategii promocji należy przeprowadzić dokładne badania i analizy.

Trzeba zdefiniować swojego odbiorcę. Kim jest, co robi, co lubi, jak spędza wolny czas. Dobrze sprawdza się tu persona. Pozwala wyobrazić sobie idealnego klienta, do którego firma chce mówić. To punkt wyjścia do stworzenia przekonujących komunikatów, które będą jednocześnie zrozumiałe dla wszystkich klientów i przyszłych klientów.

Analiza powinna dotyczyć również rynku – czy takie produkty lub usługi są na rynku potrzebne? Czy ich obecność jest znacząca? Jakie produkty lub usługi dominują? Jakie potrzeby nie są jeszcze zaspokojone? Czy Twoja firma może je zaspokoić?

Trzeci element analizy to konkurencja. Konkurencja lokalna i branżowa. Więcej na ten temat będzie w kolejnych odsłonach, bo to temat na osobny artykuł. Obserwowanie i badanie konkurencji pozwala podjąć działania odmienne, nowatorskie, oryginalne. Wprowadzenie podobnego produktu na rynek wiąże się z ryzykiem. Ludzie lubią się przyzwyczajać. Nowy dostawca może więc nie wzbudzić zachwytu. Chyba że dostarczy, wraz ze znanym produktem, nową wartość.

Drugi krok – ustalenie celu

Bardzo ważne jest ustalenie celu promocji. Możliwe opcje zostały przedstawione powyżej. Najlepiej wybrać jeden z nich. Można komunikować ogólnie istnienie i działalność firmy, prezentować nowy produkt lub usługę. Lepiej nie promować wszystkiego na raz. Nadmiar może wprowadzić chaos. Poza tym, inaczej promuje się całą firmę, inaczej pojedynczy produkt.

Krok trzeci – przekaz

Po ustaleniu grupy docelowej i celu promocji można rozpocząć projektowanie przekazu. Jaki będzie jego charakter, jaki będzie styl? Czy będzie to przekaz wizualny, filmowy czy tekstowy, a może mieszany?

Krok czwarty – media

Po zaprojektowaniu przekazu należy zastanowić się, które medium będzie dla niego najlepsze i najskuteczniejsze. Może to być witryna internetowa, blog, media społecznościowe (o różnym charakterze) lub media tradycyjne.

Krok piąty – budżet

Wielu specjalistów marketingu twierdzi, że bez inwestowania nie ma zarabiania. Są też tacy, którzy uważają, że inwestowanie w reklamę to strata pieniędzy.

Prawdą jest, że dzisiejsze media dają ogromne możliwości dotarcia do przyszłych klientów bezpłatnie. Każdy jednak, kto twierdzi, że promocja to wyrzucanie pieniędzy w błoto, po prostu nie potrafi jej robić. Dlaczego pozwalam sobie na tak radykalne stwierdzenie? Ponieważ działania bezpłatne, organiczne są z założenia ograniczone. Nie pozwalają na skalowanie biznesu, a przez to na jego rozwijanie i generowanie coraz wyższych dochodów.

Wydawanie pieniędzy na reklamę to… inwestycja, a nie strata pieniędzy. Jeżeli strategia promocji jest zaplanowana profesjonalnie, oparta na wiedzy i doświadczeniu projektującego oraz na specyfice odbiorców i produktu, wówczas wygeneruje na tyle duży dochód, że koszty tej strategii się zwrócą, a ponadto firma wygeneruje zyski.

Przedsiębiorcy, których celem jest utrzymanie pewnego status quo, nie chcą się rozwijać i nie planują powiększania biznesu, z powodzeniem poradzą sobie bez inwestowania. Pojawia się jednak pytanie o przyszłość. Co w sytuacji, gdy firma się wypali, produkty spowszednieją, a usługi przestaną nieść wyjątkową wartość, bo konkurencja się skaluje i oferuje coś lepszego/tańszego?

Budżet na promocję jest więc ważny i nie dajmy sobie wmówić, że duże, spektakularne sukcesy da się odnieść bez inwestycji.

Czy Steve Jobs (moim zdaniem geniusz marketingowy) nie inwestował w reklamę i promocję swoich produktów? No właśnie…

Krok szósty – ewaluacja wdrożenia i efektów strategii promocji

Każda strategia powinna zostać poddana ocenie. Jak przebiegało jej wdrożenie? Na jakim etapie pojawiały się istotne problemy? Który element szwankował? Które zadania lub działania okazały się bezcelowe, a które przyniosły zaskakujące rezultaty? Jak reagowali odbiorcy? Jakie informacje zwrotne udało się uzyskać? Wreszcie, czy kampania przyniosła oczekiwany zwrot i czy udało się wygenerować zakładane zyski?

Warto w tym miejscu dodać, że do sfinalizowania sprzedaży konieczne jest kilkukrotne spotkanie klienta z ofertą (4-7 razy). Dopiero wówczas nabiera on przekonania, że warto dokonać zakupu.

Tworzenie strategii nie jest prostym zadaniem, ale gdy tylko poświęci mu się odpowiednio dużo czasu i ma się odpowiednią wiedzę, to efekty mogą być wręcz onieśmielające. Dobra strategia może stać się windą dla firmy. A firma ta z czasem stanie się doskonale prosperującym “samograjem”.

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i potrzebujesz tego rodzaju strategii dla swojej firmy. Zapraszam do kontaktu przez formularz kontaktowy lub maila: kontakt@sferacopywritera.pl.

Jeżeli pracujesz nad strategiami dla klientów, to możesz pobrać checklistę, która ułatwi Ci realizację zadań. Dostępna jest w zakładce “Materiały do pobrania“.



2 thoughts on “Strategia promocji

    • Dzięki 🙂 To dopiero początek, pierwsza część, bo temat jest tak naprawdę baaaardzo złożony. Jeżeli chcesz, to mogę podesłać Ci powiadomienie o kolejnym tekście z tego cyklu (tylko o tym, nie będę zasypywać Cię wszystkimi newsami ze strony 😉 )

      Ważne jest to, żeby mieć świadomość, że dobra promocja to pieniądze. A plan, analiza i przemyślenie działań to właśnie dobra promocja. Warto robić cokolwiek, niż czekać na to aż samo się zadzieje.

      Powodzenia w dalszym działaniu i wracaj częściej 🙂 Serdecznie zapraszam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: