Słabe strony – strategia SWOT – weakness

Słabe strony Twojej marki to drugi, po silnych, element analizy SWOT, którą należy przeprowadzić, by móc zaprojektować skuteczną strategię rozwoju przedsiębiorstwa.

Słabe strony – po co je analizować?

W dobie wszechobecnego sukcesu (swego rodzaju propagandy szczęścia) może się wydawać, że dostrzeganie swoich słabych stron jest pomyłką i błędem. Nic bardziej mylnego. Pomyłką i błędem jest ich pomijanie.

Media społecznościowe przepełnione są historiami ludzi sukcesu. Historiami, które kończyły się dobrze lub roztaczały cudowne wizje spełnionych marzeń. Gdy czytam te wszystkie relacje: zrobiłam to, uzyskałam tamto, osiągnąłem to, jestem za..bisty 😉 to zastanawiam się, czy w sieci są wyłącznie dzieci szczęścia, czy po prostu pomijają potknięcia.

słabe strony

Bo potknięcia są. Są też słabe strony. Są porażki i niepowodzenia. I wiesz, co? One uczą Cię najwięcej i dają najlepsze lekcje!

Oczywiście, nie zachęcam do tego, by świadomie sabotować swoje własne działania. Zachęcam jedynie do tego, by się przyznać przed sobą (nie trzeba przed światem), że coś poszło nie tak. Zachęcam też, by rozebrać to na czynniki pierwsze. Dlaczego?

  1. Następnym razem nie popełnisz tego samego błędu;
  2. Będziesz mądrzejszy o wiedzę, którą zdobyłeś na własnej skórze
  3. Możesz się tą wiedzą dzielić, bo wiesz, że nie jesteś teoretykiem.

Analiza tego, co nie wyszło lub nie wychodzi nie ma służyć “dołowaniu” siebie. To lekcja. Im szybciej wyciągniesz wnioski, tym szybciej wdrożysz lepsze i skuteczniejsze rozwiązania.

Słabe strony – co analizować?

Jako przedsiębiorca spójrz na swoje przedsiębiorstwo, jako całość. Nie ma znaczenia, czy zatrudniasz ludzi, czy jesteś człowiekiem – orkiestrą. Przyjrzyj się, jak Twoje przedsiębiorstwo funkcjonuje i wypisz sobie te obszary, które wymagają, Twoim zdaniem, usprawnienia.

weakness

Oto, na co warto zwrócić uwagę:

  • pracownicy (ich wiedza, umiejętności, zaangażowanie, wynagrodzenia, oddanie, chęci, atmosfera w pracy, nastrój i nastawienie) – od pracowników zależy bardzo wiele. Mogą rozsadzać firmę od środka, a mogą ją scalić, jak nikt inny!
  • finanse (płynność, zasoby, rezerwy, obroty, dochody, koszty, straty, zyski – słowem wszystko) – to, jak wygląda sytuacja finansowa firmy mówi bardzo wiele o jej sprawności, skuteczności i rentowności. Jeżeli musisz dokładać lub ledwo domykasz budżety, to nie jest dobrze. Jeżeli jednak Twoja firma generuje oszczędności, a Ty tworzysz sobie rezerwy finansowe, to jest ok.
  • infrastruktura, wyposażenie, narzędzia (czy są, czy potrzebne, czy są nowoczesne, czy czegoś brakuje) – ten aspekt zależny jest od charakteru firmy. Nie zawsze potrzebne są narzędzia. Rozważ to zależnie od siebie.
  • kultura organizacji – czasem brak elementów, które konstytuują firmę może powodować, że firma się “rozłazi”. Właśnie dlatego trzeba ten obszar przeanalizować i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy działa, czy nie. Jeżeli nie, to wpisz go do słabych stron i pomyśl nad poprawą.
  • klienci – czy są to stali klienci, czy musisz ciągle pozyskiwać nowych, czy jest ich wielu, czy nieliczni, jaki wolumen Ci dostarczają, jakie są koszty pozyskania klienta, a jakie są koszty jego utrzymania? Przeanalizuj dokładnie wszystkie związane z tym elementy i ustal, co Cię nie satysfakcjonuje.

Jak wykorzystać słabe strony?

Informacja o Twoich słabych stronach jest bardzo ważna. Pozwala Ci opracować taką strategię, w której uwzględnisz pracę nad tymi elementami.

Warto ustalić roczny plan poprawy tych obszarów. Tylko pamiętaj, nie zakładaj od razu wielkich zmian. Ustal, co chcesz osiągnąć po roku, tylko niech będzie to mierzalne (zgodne z cechami celów SMART). Następnie podziel swój cel na dwa mniejsze (które osiągniesz w ciągu pół roku) i na dwa jeszcze mniejsze (na kwartał). Gdy wiesz już, co chcesz osiągnąć w mniejszych przedziałach czasowych, możesz zaplanować działania, które Cię do tych celów doprowadzą.

Tak samo potraktuj każdy obszar, w którym wykryłeś swoje słabe strony. Dla ułatwienia sobie wprowadzania zmian możesz wykorzystać wcześniej zdiagnozowane mocne strony swojej firmy.

Pamiętaj, że rozwój to proces. Proces, w którym wykorzystujesz swoje zasoby po to, by eliminować wszelkie ograniczenia i niedociągnięcia. Tak też potraktuj pracę nad słabym stronami swojej firmy.

Tu też warto podkreślić, że dostrzeżenie tych słabych stron staje się istotne dla rozwoju. Usuwa kotwice, które nie pozwalają Ci wznieść się wyżej.

Chcesz popracować nad rozwojem swojej firmy? Napisz do mnie kontakt@sferacopywritera.pl. Pomogę Ci przeprowadzić taką analizę i wspólnie ustalimy dalsze działania. Swoje zapytanie możesz też przesłać za pośrednictwem formularza kontaktowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: