Lokal gastronomiczny na Instagramie

Lokal gastronomiczny na Instagramie to kolejny odcinek cyklu, który dotyczy promowania restauracji w sieci i mediach społecznościowych. Po tekście, który dotyczył ogólnie tworzenia strategii promocji dla restauracji, na co zwracać uwagę planując działalność w mediach społecznościowych oraz prowadzeniu fanpage dla restauracji, przyszedł czas na omówienie Instagrama.

lokal gastronomiczny na instagramie

Jak wypromować restaurację na Instagramie?

Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że jest to idealna platforma dla restauracji. Lokale gastronomiczne promują się w dużej mierze za pomocą materiałów wizualnych – zdjęć, krótkich filmików i relacji – a Instagram jest miejscem, które doskonale się nadaje do ich publikowania. Poniżej znajdziesz 10 punktów, które pomogą Ci stworzyć profil na Insta, promować go i wypełnić wartościową treścią. Zapraszam.

Lokal gastronomiczny na Instagramie to apetyczne zdjęcia

Przejdę od razu do materiałów, które należy publikować na Instagramie. Utworzenie konta nie jest trudne, można to zrobić w bardzo prosty sposób. Ważne, by zaznaczyć, że jest to konto firmowe. Wtedy uzyskasz dostęp do statystyk, które powiedzą Ci, które posty budzą największe zainteresowanie i zaangażowanie. Co więcej, pokażą Ci również, które hashtagi i jaka tematyka najlepiej działa. W ten sposób, po jakimś czasie możesz zmodyfikować swoje działania i ukierunkować je na to, co działa, pomijając te aktywności, które nie przynoszą zadowalających efektów.

Przechodząc do zdjęć. Pamiętaj, by były to Twoje zdjęcia, które prezentują Twoje potrawy i Twoją ekipę z restauracji. Nie kupuj zdjęć ze stocka, a tym bardziej nie pobieraj darmowych. Nie ma nic gorszego, niż rozczarowanie klientów, którzy przyjdą do restauracji skuszeni pięknie wyglądającymi daniami, których nie dostaną w lokalu. Jeżeli nie potrafisz robić ładnych zdjęć jedzenia, skorzystać z pomocy doświadczonego fotografa. Najważniejsze jednak, by zdjęcia przedstawiały Twój lokal i Twoje dania.

Fajnym pomysłem jest też publikowanie zdjęć “od kuchni”, co w restauracji ma szczególne znaczenie, bo klienci nie mogą się tam dostać. Pokaż swoją ekipę podczas pracy, a z pewnością zyskasz wiernych followersów.

Publikuj w porze posiłków

Serwujesz śniadania? Opublikuj pięknie przygotowane śniadanie w godzinach porannych. Być może ktoś właśnie szuka inspiracji na śniadanie lub szuka lokalu, w którym może zjeść śniadanie z partnerem biznesowym. Jeżeli Twoja oferta (zaprezentowana poprzez zdjęcia lub stories) wzbudzi zainteresowanie, a klient jest z Twojej okolicy, jest duża szansa, że pojawi się właśnie u Ciebie na śniadaniu.

Podobnie rzecz się ma z lunchami, obiadami i kolacjami. Publikuj swoje zdjęcia w takiej porze, by móc przyciągnąć za ich pomocą klientów. Pokaż, że warto u Ciebie zjeść. Działaj na zmysły. W opisie zdjęcia, możesz dodać informację o tym, z czego dana potrawa jest przygotowana i jak pachnie. Mało kto może się oprzeć takim informacjom.

jak wypromować restauracje na Instagramie

Lokal gastronomiczny na Instagramie powinien mieć jednolity styl

Chcesz się wyróżnić? Wprowadź jakiś charakterystyczny element do swoich fotografii. Może to być ramka lub specyficzny sposób aranżowania kadru. Pamiętaj, by wszystkie zdjęcia, choć różnorodne, miały ten sam styl. W ten sposób staniesz się rozpoznawalny, a użytkownicy Instagrama, przewijając zdjęcia, od razu zobaczą, że to Twoja oferta. Lokale gastronomiczne na Instagramie często zapominają właśnie o tym drobiazgu. O wyróżniku. Wprowadź go i wykorzystaj, a zobaczysz, jakie przyniesie efekty.

Profil i stories

Swoje zdjęcia i materiały możesz publikować na profilu i w Instagram Stories. Wykorzystaj obydwa miejsca. W stories możesz publikować ofertę dnia, promocje lub zaproszenia na posiłki (wspomniane wcześniej śniadania lub obiady). To materiał, który “wisi” tylko 24 godziny, więc gdy przestanie być aktualny, nie musisz go usuwać. Sam zniknie.

Na profilu publikuj zdjęcia dań, które na stałe są w karcie, zdjęcia lokalu, imprez, załogi, zaplecza. To, co jest w miarę niezmienne. Oferty, które są ograniczone czasowo zamieszczaj w stories, a oszczędzisz sobie czasu na ich usuwaniu z profilu.

lokale gastronomiczne na instagramie

To Instagram, nie Facebook

To bardzo ważna wskazówka, o której zapomina wielu twórców profili, którzy działają na obydwu platformach. Wielokrotnie można zauważyć, że profil na Insta i na FB jest dokładnie tym samym. Te same zdjęcia, te same treści publikowane w jednym i drugim miejscu. To błąd. Mimo tego, że te profile można połączyć, materiały, które są publikowane, powinny się różnić. Pamiętaj, że te osoby, które mają konto na FB, mogą mieć też na Insta. Dla nich to jest po prostu powielanie. Nie pozwól sobie na to. Niech treść na Insta będzie zaprojektowana osobno, niech to będą inne zdjęcia i inne podpisy. Społeczność to doceni, a Ty dostrzeżesz to w postaci większego zainteresowania swoim lokalem. Niech Twój Instagram będzie zupełnie innym medium. Na Facebooku możesz oferować wiedzę i ciekawostki. Na Instagramie oferuj piękne zdjęcia, materiały filmowe i coś, czego nie ma nigdzie indziej.

Inspiracje, reposty i nawiązania

Dobrym sposobem na zbudowanie społeczności wokół swojej restauracji jest publikowanie materiałów zróżnicowanych. Pokaż, co Cię inspiruje przy Tworzeniu dań lub wystroju restauracji. Jeżeli Twój klient oznaczy Twoją restaurację w swoim materiale, repostuj to z podziękowaniami i oznaczeniem klienta (do repostowania służą odrębne aplikacje). Wiele zyskasz, gdy wyjdziesz poza własne podwórko i nie będziesz bać się publikowania zdjęć z innych restauracji, ale pamiętaj o ich oznaczeniu. To nie może być “podebranie” zdjęcia. Możesz napisać, że wybraliście się na obiad do konkurencji i jesteście zachwyceni. Wspierasz konkurencję? Być może. Taki przekaz, mówi jednak, że się jej w ogóle nie boisz. A to jest bardzo ważne!

hashtagi dla restauracji

Lokal gastronomiczny na Instagraie musi być oznaczonych, czyli hashtag gastronomia

Cechą charakterystyczną publikacji na Instagramie są hashtagi, czyli opisy poprzedzone kratką (#). Czemu one służą? Przede wszystkim ułatwiają użytkownikom wyszukanie treści, które ich interesują. W wyszukiwarce wprowadza się odpowiednie hasło i wyświetlają się posty, które zostały nim oznaczone.

Każde zdjęcie można opisać maksymalnie 30 hashtagami. Pamiętaj jednak, by wiązały się one z Twoją działalnością. Do dyspozycji masz hasła związane z jedzeniem, robieniem zdjęć jedzeniu, ogólne oraz swoje brandowe.

Najlepszą strategią jest miks tych grup. Pośród hashtagów dotyczących jedzenia masz: #food, #instafood, #foodporn, #vege, #healthyfood, #foodlover, #foodlove, #foodoftheday #yum #yummy i wiele innych.

Dotyczące fotografii: #foodphotography #foodart, #foodpics #foodpic i inne.

Ogólne, które będą tu pasowały to: #nofilter; #nofilterneeded, #reallyphoto.

Pamiętaj również, by każde zdjęcie opisać własnym hashtagiem, który powstał na bazie nazwy Twojego lokalu (#mojarestauracja). W ten sposób wypromujesz ten hashtag, a gdy ktoś będzie szukał Twoich zdjęć, znajdzie również w ten sposób.

Pamiętaj, by dodawać również powiązane hashtagi. Oferujesz kuchnię włoską? Wpisz #tasteofitaly. To tylko przykład. Ważne, by dodawać te powiązane hashtagi, bo sprowadzą one do Ciebie osoby, które normalnie, by do Ciebie nie trafiły, ale mogą się zainteresować Twoją ofertą. Wśród powiązanych mogą być też: #businesslunch, #businessmeeting, #familytime itp. Oferujesz spotkania biznesowe? Oznacz to. Oferujesz rodzinne kolacje? Oznacz to. Oferujesz miejsce na wesele? Oznacz to (#placeforwedding). Dobierając hashtagi, zastanów się, kogo i jak chcesz sprowadzić do swojego lokalu i jaki hashtag Ci w tym pomoże. Powyższe przykłady powinny Cię nieco nakierować.

Lokal gastronomiczny na Instagramie to również komunikacja

Bardzo ważny jest dialog na Instagramie. Publikuj takie posty, które zachęcą do rozmowy, do dyskusji. Zadaj pytanie, poproś o radę, podziel się wątpliwościami. Wrzucaj posty – zaczepki, które zachęcą do dialogu z Tobą. Oczywiście, na każdy komentarz trzeba odpowiedzieć i pociągnąć rozmowę dalej. Warto to robić, ponieważ to niesie informację o Tobie w świat. Pamiętaj przy tym, że oznaczanie swoich klientów, dostawców czy konkurencji, buduje Twoją społeczność i czyni Cię jej centralnym punktem. Warto taką strategię rozważyć.

Nie bój się szczerości

Bardzo dobrze sprawdzają się posty, które pokazują zaplecze. Pokaż swoje zakupy, zapasy, magazyn, kuchnię. Pokaż, jak się przygotowujecie do imprez czy do zwykłego dnia w restauracji. To Ci zaprocentuje, przyniesie Ci korzyści. Nie bój się pokazywać, że sprzątacie – ludzie to docenią. Niech Twój profil nie będzie przesycony idealnością, bo to jest nierealne. Pokaż zmęczonego kucharza i podpisz, że oddał całą swoją energię na przygotowanie pysznych dań. Pamiętaj, że Twoja załoga musi wyrazić zgodę na publikowanie ich wizerunku. Jeżeli się zgodzą, to pokazując, jak są zmęczeni lub gdy pracują, jak się integrujecie, wzbudzisz sympatię, a Twoi followersi poczują się, jak członkowie Twojego zespołu – wierni i lojalni.

reklama gastronomii na instagramie

Nagradzaj tych, którzy promują Ciebie

Możesz ogłosić, że każdy klient, który podczas pobytu w Twojej restauracji, zrobi zdjęcie sobie lub zamówionemu daniu i oznaczy, że je właśnie w Twoim lokalu otrzyma jakiś drobny gratis. Może to być kompot, deser, kawa, rabat na kolejny obiad. Cokolwiek. Co w ten sposób zyskasz? Osoba, która zrobi zdjęcie i Cię na nim oznaczy, będzie naturalnym promotorem Twojego lokalu. Osoby, które ją obserwują, zobaczą, że u Ciebie bywa. Twoja restauracja zagości w ich świadomości i zacznie się tam urządzać 😉 Przez to, znacznie szybciej podejmą decyzję, by Cię odwiedzić, gdy będą planowali wyjście, by coś zjeść na mieście. Osoba, która Cię oznaczy zostanie nagrodzona. To Twój wyraz wdzięczności. Ona zaś poczuje się doceniona, a to świetnie działa na ocenę lokalu, w którym została doceniona. Jej postrzeganie Ciebie będzie bardziej pozytywne. A gdy Twoją nagrodą będzie rabat na kolejny posiłek, jest duża szansa, że wróci, by ten rabat wykorzystać. To taki psychologiczny mechanizm. Ważne, by ktoś z Twoich pracowników na bieżąco śledził takie oznaczenia i przy wręczaniu rachunku, kelner podał również voucher z rabatem na następne zamówienie.

To najważniejsze kwestie w tym zakresie. To, co zrobisz na swoim profilu zależy w dużej mierze od Twojej kreatywności i pomysłowości. Jeżeli jednak nie wiesz, jak wystartować, to ten tekst powinien dać Ci kilka inspiracji na początek. Potem będzie znacznie łatwiej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: