LinkedIn dla restauracji – zobacz, jak to zrobić

LinkedIn dla restauracji to nie jest proste zagadnienie. Prowadzenie fanpage czy Instagrama jest znacznie łatwiejsze, a to dlatego, że publikowana tam tematyka może być znacznie lżejsza. W przypadku LinkedIn zadanie jest o tyle trudniejsze, że jest to platforma dla profesjonalistów i bronią się tam tylko materiały wysokiej jakości. Jak zatem poprowadzić LinkedIn dla restauracji? Już podpowiadam.

Charakterystyka platformy

LinkedIn dla restauracji

Podstawą do prawidłowego prowadzenia profilu restauracji na LinkedIn jest zrozumienie samej platformy i jej charakterystyki. To miejsce, w którym gromadzą się profesjonaliści z różnych dziedzin i udostępniają sobie równie profesjonalne treści. Nie ma tam miejsca na “lolcontent” czy wrzucanie “kotków”. Takie aktywności nie przyniosą pozytywnego rezultatu, a wręcz przeciwnie. Za chwile poznasz kilka najlepszych aspektów korzystania z tego miejsca. 

Społeczność zgromadzona na LinkedIn lubi ciekawe i angażujące treści, z których może dowiedzieć się czegoś nowego, atrakcyjnego, do tej pory nieznanego. Lubi nowinki i materiały merytoryczne. Plotki, newsy ze świata celebrytów czy publikacje, o tytułach “Odkryła…! … jej nienawidzą” tutaj się nie sprawdzą i nie wzbudzą zainteresowania. Trzeba działać zupełnie inaczej. Jeżeli jesteś właścicielem restauracji lub jej właściciel zlecił Ci prowadzenie mediów społecznościowych dla swojego punktu, nie ograniczaj się do Facebooka i apetycznych zdjęć na Instagramie. LinkedIn może okazać się bardzo owocny. Przyniesie Ci wartościowe współprace, pomoże nawiązać kontakty z dostawcami, krytykami i influencerami, a także zapewni Ci klientów, którzy zarezerwują znacznie więcej, niż stolik na obiad.

LinkedIn dla restauracji

Zacząć należy od utworzenia profesjonalnego profilu. Dodaj zdjęcie, na którym będzie logo Twojego lokalu, a jako zdjęcie w tle ustaw fotografię zrobioną na miejscu. Nie wrzucaj zdjęcia ze stocka. Bardzo szybko wyjdzie to na jaw. Masz lokal – to go pokaż.

Uzupełnij dane adresowe, sposób kontaktu, rezerwacji i najważniejsze informacje. Wrzuć zdjęcia ze swojego lokalu i wprowadź godziny otwarcia. Im więcej danych uzupełnisz, tym lepiej będzie Twój profil wyglądał, a klienci nie zniechęcą się po jego odwiedzeniu. Uzupełnij misję i wizję firmy, napisz o Waszych wartościach. To pomoże skłonić potencjalnych zainteresowanych do rozpoczęcia z Tobą dialogu. 

Pamiętaj, by utworzone konto było kontem firmowym. Możesz to zrobić niejako obok swojego głównego profilu. Dlaczego to takie ważne? Analityka linkedin nie działa w przypadku kont prywatnych – nawet, jeżeli traktujesz je jako swoje biznesowe. A bez niej jak chcesz zmierzyć efekt Twoich wysiłków? Ok, to wstęp już mamy. Czas przejść do rozważań na temat działania na tej platformie. 

A jakie działania warto podejmować?

Działania restauracji na LinkedIn

Pamiętaj, że jest to miejsce, które skupia ludzi poszukujących tematów ważnych, ciekawych i istotnych. Śmieszkowanie, kotki i “lolcontent” się tu nie sprawdzą. Nie oznacza to, że Twoje publikacje mają być śmiertelnie poważne. Żart, dobry żart, który jest na odpowiednim poziomie, wzbudzi zainteresowanie i z pewnością spotka się z pozytywnym odzewem. To po prostu nie jest miejsce na “suchary”. Miej to na uwadze promując określone oferty z Twojego pakietu. Podkreślę to raz jeszcze: nie musisz robić tego z kijem – wiesz gdzie – ale i nie nazbyt lekko. 

media społecznościowe dla restauracji

Zdjęcia restauracji na LinkedIn

Jakie zdjęcia wrzucać? Przede wszystkim własne i wysokiej jakości. Jeżeli nie potrafisz samodzielnie robić dobrych zdjęć produktowych, zatrudnij profesjonalnego fotografa. To nie będzie wydatek, tylko inwestycja. Jeżeli odpowiednio zaprezentujesz swój lokal i swoje menu, zainteresujesz społeczność i być może zechcą tam zorganizować jakieś ciekawe spotkanie biznesowe, event branżowy czy po prostu zarezerwują stolik na spotkanie biznesowe. 

Każda taka reakcja jest dla Ciebie już zyskiem. Żeby jednak tak się stało, musisz przekonać społeczność, że spotkanie w Twoim lokalu będzie na najwyższym poziomie. Pamiętaj, że osoba, która wybiera lokal, jest odpowiedzialna za jakość spotkania. Nie wybierze miejsca mało reprezentatywnego, bo nie chce źle wypaść. Jeżeli dobrze zaprezentujesz swój lokal, zachęcisz do tego, by go odwiedzić. Jeżeli do tego pokażesz apetyczne zdjęcia swoich dań, to potencjalny klient będzie tym bardziej zachęcony. 

W ostatnim czasie trendem mediów społecznościowych stało się wrzucanie zdjęć prawdziwych, autentycznych. Jeżeli więc nie chcesz inwestować w fotografa, to zainwestuj w dobry aparat i kilka lekcji fotografii. Zobaczysz, jak takie prawdziwe zdjęcia mogą działać. To dużo lepsze posunięcie niż wrzucenie „stockowej potrawy”, która Twoją tylko przypomina. 

Posty na LinkedIn

Posty, dotyczące restauracji, które publikujesz na LinkedIn również powinny być bardzo wartościowe i merytoryczne. Poruszaj tematy dietetyczne, informuj o alergenach, które mogą się znajdować w oferowanych przez Ciebie daniach, informuj o produktach bezglutenowych i o niskim indeksie glikemicznym. Pisz o technologii przygotowywania potraw przez Twoich kucharzy. Opisuj, które dania są wolno gotowane, które gotowane na parze, smażone, a które pieczone. W ten sposób zachęcisz osoby o konkretnych preferencjach żywieniowych, a jednocześnie pokażesz, że nie tylko prowadzisz restaurację, ale również robisz to świadomie i z ogromną wiedzą. Opowiedz o swoim doświadczeniu, a to na pewno zadziała dla Ciebie na plus. 

Pamiętaj, że portal, o którym mówimy, to nadal portal społecznościowy. Obecni na nim użytkownicy chcą być traktowani poważnie. Jeżeli więc gromadzisz za pomocą mediów społecznościowych jakąś grupę wokół siebie – to publikując posty, ciągle o nich pamiętaj. To oni są dla Ciebie najważniejsi i stanowią cel Twoich publikacji.

Zachęcaj też do dyskusji. Twoje posty mogą być informacyjne, ale warto, by były również inspirujące, angażujące i zachęcające do dialogu. Zapytaj, jakie dania preferują Twoi odbiorcy, jakie produkty cieszą się zainteresowaniem, porozmawiaj o przepisach. Nie bój się pytań. Nie świadczą one o Twojej niewiedzy. Świadczą o otwartości.

restauracja na LikedIn

Ważne zagadnienia

Poruszaj ważne tematy. Niech Twoje posty dotyczą ważnych zagadnień, takich jak: dieta, zdrowe odżywianie, zbilansowane dostarczanie różnorodnych składników, źródła wartościowych składników, w tym witamin. Stań się kimś więcej, niż tylko restauratorem. Stań się specjalistą w zakresie żywienia. Zobaczysz, że to przyniesie Ci wymierne korzyści. Analizuj też reakcje użytkowników na różnych portalach, na których masz założone konto. To też pomoże Ci w ustaleniu, co i gdzie warto publikować. Weź pod uwagę, że narzędzia społecznościowe mogą być bardzo silnym lewarem dla Twojej działalności. 

Działalność społeczna

Twoja restauracja angażuje się w społeczne projekty? Jesteście bazą WOŚP lub Szlachetnej Paczki? Organizujecie charytatywne kolacje, a może bierzecie udział w aukcjach charytatywnych? Każda taka aktywność może być zaprezentowana. Pamiętaj jednak, by ta prezentacja nie miała charakteru przechwałek, bo za dobrze na tym nie wyjdziesz. Pokaż to, ale informacyjnie. Podziękuj partnerom. Zrób to z klasą i wyczuciem. Z takimi tematami trzeba bardzo ostrożnie postępować.

LinkedIn dla restuaracji – eventy

Jeżeli w Twojej restauracji organizowane są różnorodne eventy biznesowe, to również warto to pokazać. W ten sposób zachęcisz innych do skorzystania z Twojej oferty. To swego rodzaju “społeczny dowód słuszności”. Skoro jedno wydarzenie się odbyło i jest pozytywnie komentowane, to kolejne również powinno się zakończyć sukcesem, przynajmniej od strony miejsca i poczęstunku. Przy podpisywaniu umowy o organizację eventu zawsze zapytaj, a odpowiedź musisz mieć na piśmie, czy możesz zrobić relację fotograficzną z wydarzenia i udostępnić ją w swoich mediach społecznościowych. To ważne. W przeciwnym razie nie wolno pokazać tego, co się u Ciebie dzieje. Gdy otrzymasz zgodę, opublikuj zdjęcia. Taka aktywność ma podwójne znaczenie. Promuje Twój lokal, jako świetne miejsce do tego rodzaju wydarzeń i promuje Twojego partnera biznesowego, który wynajął Twoją restaurację. Pamiętaj, by wzajemnie się w takich publikacjach oznaczyć.

Oferta biznesowa

Raz na jakiś czas warto opublikować post, który jest propozycją nawiązania współpracy. Pamiętaj, by nie działo się to zbyt często, a oferta musi być biznesowa. Zaproponuj kolację biznesową z miejscami, gdzie można spokojnie porozmawiać, zaoferuj wynajęcie całego lokalu na spotkanie firmowe i podobne wydarzenia. Na LinkedIn nie promuj romantycznej kolacji dla dwojga czy obiadu rodzinnego. To nie jest miejsce na takie oferty. Pamiętaj, to platforma “zawodowa”. Obecni tam użytkownicy szukają potencjalnych partnerów do współpracy, kontrahentów lub relacji okołobiznesowych. Jeżeli chcesz tam zaistnieć, to dostosuj się do tej specyfiki.

LinkedIn dla restauracji – korzyści, jakie czerpie właściciel lokalu

Na koniec, krótko o dodatkowych korzyściach, jakie możesz czerpać ze swojej profesjonalnej obecności na LinkedIn.

Dostawcy

Publikując informacje na temat wysokiej jakości produktów, które kupujesz do swojej restauracji, możesz nawiązać atrakcyjne relacje handlowe z dostawcami. W ten sposób poszerzysz grono współpracowników, a gdy jeden z nich nie będzie mógł dostarczyć Ci poszukiwanego produktu, zrobi to inny. Nie ograniczaj się. Szukaj ciekawych i wartościowych współprac, a zyska na tym Twoje miejsce.

Pracownicy

LinkedIn to miejsce, w którym ludzie szukają też pracy. Często są to bardzo uzdolnione osoby. Jeżeli dobrze pokierujesz swoją komunikacją, możesz tam znaleźć utalentowanych potencjalnych pracowników: szefów kuchni, kelnerów czy managerów. Każdy z nich może wiele wnieść do Twojego biznesu i pomoże Ci wznieść go na wyższy poziom. A jeżeli zaprezentujesz się, jako człowiek, który odpowiedzialnie projektuje miejsce zatrudnienia, to chętni do pracy przyjdą sami. 

Krytycy

Nie masz nic do zarzucenia swojej restauracji? Wiesz, że wszystko w niej fantastycznie działa? Zaproś krytyków restauracji do siebie. Możesz to zrobić również za pośrednictwem LinkedIn. Ich informacja zwrotna, opinia o Twoim lokalu, może Ci przynieść wiele korzyści. Niezdecydowani zarezerwują stolik, a będący przejazdem, bez wahania zdecydują się na obiad u Ciebie, bo Twoje miejsce jest po prostu polecane.

Influencerzy

Wiele się mówi na temat współpracy z influencerami. Nie jest to łatwe. Szczególnie trudno znaleźć osobę, która faktycznie jest influencerem, a nie tylko się za takiego uważa. Na LinkedIn jednak masz większe szanse spotkać kogoś takiego, kto rzeczywiście wpłynie na swoją społeczność i zachęci ją do odwiedzenia Twojego miejsca. Historię takiej współpracy również można opisać na LinkedIn, jako dobre praktyki. Pokażesz, że nie boisz się konfrontacji i masz realne wartości do zaoferowania. Warto!

Ciekawą opcją są też rezerwacje. Możesz udostępnić możliwość rezerwowania stolika za pośrednictwem mediów społecznościowych. Na Facebooku prawdopodobnie będzie to łatwiejsze, ale i LinkedIn się do tego sprawdzi. 

Połączenia

Warto też przemyśleć, z kim należy się łączyć na portalu. Może to przedstawiciele biznesu, korporacji, a może właśnie influencerzy. Warto szukać odpowiednich ludzi, bo to oni sprowadzą do Ciebie właściwych klientów. Nie trać czasu na przypodobanie się każdemu. Raz, że nie jest to możliwe, a po drugie to nijak nie wpłynie na Twoją restaurację. Część i tak nie przyjdzie – nawet mimo Twoich najlepszych chęci. 

Pamiętaj, media społecznościowe dla restauracji to ważny element całej promocji. Powinny być uwzględnione w każdej strategii promocji, ale podejmowane w poszczególnych kanałach działania, muszą być dostosowane do specyfiki platformy. Nie będziesz wyglądał poważnie wrzucając kotki na LinkedIn. Nikt nie będzie Cię słuchał, gdy Twoje posty pełne będą bezwartościowych treści i “słodzenia” odbiorcom. Jeżeli jednak przygotujesz dobrze dopasowany przekaz, masz szansę powiększyć grupę swoich klientów i istotnie podnieść swoje zarobki z prowadzonego przez siebie biznesu. Restauracja w mediach społecznościowych powinna być obecna, szczególnie że zdjęcia produktowe mogą być prawdziwym dziełem sztuki, a i mówić też jest o czym.

Na koniec

Jesteś właścicielem restauracji i chcesz, by dotarło do Ciebie więcej klientów? Zapraszam do kontaktu. Wspólnie opracujemy strategię, która pomoże Ci zostać zauważonym i sprowadzi do Twojego lokalu rzesze gości. Media społecznościowe to nie jest “part time job”. To robota na pełny etat! Skup się na swojej knajpie, a ja zajmę się resztą.

Nie chcesz czekać? Już dziś chcesz poznać sposoby na skuteczne promowanie restauracji? Szukasz kompleksowego opracowania? Mam coś dla Ciebie. To napisana przeze mnie książka, w której znajdziesz znacznie więcej, niż w opublikowanych tutaj artykułach. Sprawdź i daj znać!

Jak wypromować restaurację





Słowa kluczowe: menu, zapewnia dostęp, wartość czytelnikom, wyniki różnią, rynek restaurację, każde narzędzie, dają wartość czytelnikom, kosztu sprzedaży, podejmowanie decyzji, prowadzenia dialogu, swojej firmy, rekrutacja korzystaj, linki zewnętrzne wykorzystaj, różnych korzyści, potencjalni goście, mediami społecznościowymi, wymieniając restaurację, reklamy Google, możesz tworzyć połączenia, rynku restauracji, promowania biznesu restauracyjnego, bezpłatnego wyświetlania otwartych pozycji


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *