Jak promować restaurację na Facebooku

Jak promować restaurację na Facebooku? To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli lokali gastronomicznych. Facebook dla restauracji może być świetnym sposobem na dotarcie do nowych klientów, którzy jeszcze o lokalu nie wiedzą, jak również narzędziem, które uczyni dotychczasowych bardziej lojalnymi. To również jeden ze sposobów na przyciągnięcie tych osób, które w danej miejscowości są tylko przejazdem.

Obsługa i prowadzenie fanpage na Facebooku wymaga wiedzy, pomysłów, kreatywności i pewnego wyczucia estetycznego, szczególnie w przypadku restauracji. Poniżej znajduje się 28 konkretnych wskazówek, które z pewnością usprawnią Twoją stronę na FB i poprawią jej skuteczność.

Co publikować?

To pytanie spędza sen z oczu niejednego managera restauracji. Od dziś możesz spać spokojnie. Pomysłów na posty wystarczy Ci na baaardzo długo.

1. Profil restauracji

Pamiętaj o prawidłowym i wyczerpującym uzupełnieniu profilu. Nazwa i zdjęcie profilowe to zdecydowanie nie wszystko. Należy jeszcze zamieścić w informacje na temat dojazdu (najlepiej mapkę, którą można od razu uruchomić), kontaktu telefonicznego, godzin otwarcia i ewentualnych zasad dostawy, jeżeli oferujesz dania na wynos. Im więcej istotnych informacji zamieścisz w profilu, tym większa szansa, że klient skorzysta z Twojej oferty, bo znajdzie odpowiedzi na wszystkie ważne dla siebie pytania.

2. Mapka dojazdu

Wspomniana wcześniej mapka dojazdu jest na tyle ważna, że zasługuje na odrębny akapit. Pamiętaj, że klienci korzystają dziś z Facebooka w telefonie. Jeżeli na profilu zamieścisz mapkę dojazdu, jedno kliknięcie uruchomi nawigację, a w ten sposób klienci będą mieli ułatwione zadanie, żeby do Ciebie dotrzeć. Nie lekceważ też funkcji. Sama wiele razy zrezygnowałam z wizyty w restauracji, bo nie było dojazdu, a ja byłam w nieznanym mi mieście. Mapka jest swego rodzaju złapaniem za rękę i powiedzeniem: “ja Cię zaprowadzę, chodź”.

3. Menu na FB

Kolejna kwestia to menu na Facebooku. Można je przedstawić na wiele różnych sposobów. Może to być zdjęcie Twojej karty dań, plik .pdf do pobrania lub osobny folder na zdjęcia dań z menu z odpowiednimi informacjami. Pamiętaj o najważniejszej rzeczy: menu musi być wyraźne i czytelne. Po raz kolejny o tym wspomnę. Klienci przeglądają takie informacje na telefonach. Jeżeli opublikujesz menu napisane drobnym maczkiem, wielu z nich nawet go nie przeczyta – i to nie ze złej woli. Po prostu nie dadzą rady. Jeżeli decydujesz się na zdjęcie swojej karty, zrób tak by było bardzo wyraźne, czytelne i ułatwiało zapoznanie się z ofertą.

4. Zdjęcia dań z menu

Skoro mowa o zdjęciach dań, to pamiętaj, by były one wykonane profesjonalnie. To nie mogą być “pyknięte naprędce fotki” w dodatku zrobione telefonem. Niech Twój kucharz pięknie zaaranżuje talerz, a profesjonalny fotograf zrobi zdjęcie. Tu jednak kilka uwag:

  • dania w restauracji MUSZĄ wyglądać tak samo, jak dania na zdjęciach na Facebooku. Chyba, że chcesz rozczarować klientów i zgadzasz się na falę niepochlebnych komentarzy. Pamiętaj, że ludzie prędzej napiszą opinię krytyczną niż pochlebną. Nie narażaj się sam na kryzys.
  • druga istotna kwestia, to dania muszą smakować tak, jak wyglądają. Jeżeli wyglądają pięknie, muszą też dobrze smakować. Postaw na jakość – ona z pewnością się obroni.

Zdjęcia powinny być dobrze doświetlone i wykadrowane. Fotografowanie posiłków nie jest łatwe. Decydując się na samodzielne zdjęcia możesz sam sobie strzelić w kolano. Pamiętaj, że profesjonalny fotograf zrobi to po prostu lepiej, bardziej zachęcająco.

Publikuj zdjęcia tylko tych dań, które masz w menu. W sieci można znaleźć wiele darmowych, pięknych zdjęć posiłków. Co z tego, jeżeli Ty ich nie serwujesz? Nie oszukuj, nie próbuj omamić – klienci to zweryfikują. Lepiej wrzucić 5 zdjęć, ale Twoich dań, niż 15 zdjęć z sieci.

Jak promować restaurację na Facebooku

5. Zdjęcie dania plus dane kontaktowe

To dobry sposób na wypromowanie lokalu. Opublikuj zdjęcie swojego dania i dodaj informację na temat godzin otwarcia lokalu czy możliwości kontaktu. Skrócisz klientowi drogę do siebie, a to jest bardzo doceniane. Nie trzeba zaglądać na profil Twojej restauracji, a z samego posta można wyciągnąć najważniejsze informacje. Pamiętaj, że klienci mogą dotrzeć do Twoich zdjęć przez udostępnienia wykonane przez ich znajomych. Takie skrócenie drogi może ich do Ciebie zaprowadzić.

6. Menu dnia

Wiele restauracji oferuje menu dnia. To zwykle zupa i drugie, które tego dnia można kupić w niższej cenie. Jeżeli Twoja restauracja również oferuje takie rozwiązanie, pamiętaj, by każdego dnia opublikować na ten temat informację. Czas jej udostępnienia jest różny, ale staraj się nie przekroczyć godziny 11. Osoby, które pracują w pobliskich biurach mogą się zdecydować na lunch w Twoim lokalu, ale muszą wiedzieć wcześniej, czy warto. W przypadku przerw w pracy nie ma czasu na poszukiwania restauracji. Wybierana jest ona zanim pracownik pójdzie na przerwę. Jeżeli Twoje menu dnia go zaciekawi, to przyjdzie prosto do Ciebie i zamówi.

7. Wnętrze i elementy wystroju

Dla wielu klientów istotną kwestią jest wygląd lokalu. Nie wejdą, jeżeli poczują, że im się tam nie podoba. Otoczenie przy jedzeniu jest ważne, więc nie ma też co się dziwić takim estetom. Pamiętaj zatem, by raz na jakiś czas opublikować zdjęcie ze swojego lokalu. Jak wygląda, jak nakryte są stoły, jak wygląda bar. Nie musisz publikować wszystkiego od razu. Wrzucaj jakiś fragment lokalu co jakiś czas. Tu również zachęcam do skorzystania z pomocy profesjonalnego fotografa. Doświetli to, co warto pokazać, a Twoje zdjęcia zyskają. Poza tym, publikując profesjonalne zdjęcia budujesz również swój własny wizerunek. Dbasz o fanpage, to dla wielu = dbasz o cały lokal. Pamiętaj o tym.

8. Pracownicy

Zespół restauracji jest niezwykle ważny i nie można tego lekceważyć. Jeżeli uzyskasz zgodę swoich pracowników, to opublikuj również ich zdjęcia. Może to być prezentacja ich sylwetek, prezentacja tego, czym się zajmują, a może to być swego rodzaju “reportaż” z ich pracy. Kelnerka niosąca tacę, kucharz przygotowujący posiłek. Zobaczysz, że takie zdjęcia spotkają się z pozytywnym odbiorem. Powtórzę się, niech zrobi je profesjonalista.

Facebook dla restauracji

9. Filmy/zdjęcia z gotowania

To dopiero jest pomysł! Wiesz, co korci najbardziej? To, co jest nieznane i niedostępne. Mało kto ma wstęp do restauracyjnej kuchni (w zasadzie to nikt, poza pracownikami i sanepidem). Możesz ją jednak pokazać swoim klientom. Pokaż, jak przygotowywane są posiłki, jak kucharz gotuje swoje spektakularne potrawy, jak w garnkach bulgoczą sosy, a z patelni ogień bije pod sufit. To będzie coś!

Tylko: Twoja kuchnia musi być idealnie do tego przygotowana, czysta i uporządkowana, kucharz musi być odpowiednio ubrany, a filmy powinny zostać przygotowane… profesjonalnie 😉

10. Posty tematyczne

W ciągu roku różne okoliczności podsuwają tematy na posty. Opublikuj więc życzenia świąteczne, życzenia z okazji Dnia Mamy i Dnia Ojca, zaproś na uroczysty obiad z tej okazji. Ba! Możesz niektóre święta wykorzystać nawet do promocji! Mamy w Dniu Matki mają zniżkę, a ojcowie w Dniu Ojca. Zobaczysz, że taki ukłon w stronę bohaterów tych świąt przyniesie Ci korzyści.

11. Zdjęcia rodzinne/biznesowe

Skoro już o tym mowa. Do kogo kierujesz, przede wszystkim, swoja ofertę? Do rodzin, czy dla biznesmenów, którzy mogą się u Ciebie spotykać i negocjować swoje umowy? Masz kącik zabaw w restauracji? A może stoliki są tak ustawione, by zapewnić prywatność rozmów?

Zdecyduj, jaki charakter ma Twoja restauracja i poproś gości, by zgodzili się na zdjęcia wypełnionego ludźmi lokalu. Nie wszyscy się zgodzą. Te osoby sfotografuj tak, by nie było możliwe ich rozpoznanie. Trzeba uszanować wolę każdego klienta.

Naturalnie, zdjęcia restauracji z gośćmi powinny być wykonane przez… fotografa 🙂 (wiem, wiem, ale wolę to podkreślić 😉 ).

12. Wydarzenia z życia restauracji

Wielkie otwarcie, remont, urodziny szefa, urodziny kelnerki, pozytywna opinia, rocznica restauracji. To wszystko są wydarzenia, które warto celebrować i warto pokazywać. Dlatego, pokazuj je! Włącz swoich fanów (obserwujących Cię na Facebooku) w życie swojego lokalu i swoich pracowników. Pokaż, jak świętujecie. Zobaczysz, że takie przybliżenie restauracji wpłynie pozytywnie na jej wizerunek, a to pociągnie za sobą klientów.

Restauracja na Facebooku

13. RTM (Real Time Marketing)

Do tego potrzebny jest ktoś czujny, pomysłowy, kreatywny, a jednocześnie znający pewne techniki marketingowe. Real Time Marketing (RTM) to szybka, natychmiastowa reakcja na ważne wydarzenia społeczne, polityczne, gospodarcze, sportowe. Przy czym, kampania promocyjna nawiązująca do rozpoczęcia roku szkolnego, nie będzie RTM – bo rozpoczęcie jest przewidywalne, każdy zna jego datę z wyprzedzeniem. Dobrze jest wykorzystać takie wydarzenie, ale to nie jest RTM. RTM jest reakcją na zdarzanie, które pojawiły się nagle i nikt ich nie zapowiadał. To na przykład gol strzelony przez określonego piłkarza na mistrzostwach, to medal sportowca na olimpiadzie, to przejęzyczenie polityka (swego czasu wiele firm zapraszało do San Escobar 😉 ). Trzeba obserwować otoczenie. Wyłapywać takie istotne zdarzenia i obserwować reakcję społeczeństwa. Gdy widzisz, że temat zaczyna żyć swoim życiem i rozchodzi się viralowo, szybko zareaguj, odnosząc go do swojej działalności – to właśnie RTM.

14. Imprezy

Twoja restauracja organizuje imprezy (komunie, przyjęcia, chrzty)? Pokaż, jak się do tego przygotowujecie i jak wygląda obsługa. Może się tak zdarzyć, że goście nie zgodzą się na fotografowanie samej imprezy. W takiej sytuacji zrób zdjęcia lokalu, który czeka na przybycie gości. Pokaż zastawione stoły. przygotowane dania, wystrojoną salę. W ten sposób zachęcisz następnych do rezerwowania Twojego lokalu na inne przyjęcia.

15. Akcje charytatywne

Jeżeli bierzesz udział w akcjach charytatywnych, to również możesz publikować takie informacje. Pamiętaj jednak o jednym. Twoje zaangażowanie w działalność charytatywną musi być szczere. To nie może być działanie wyłącznie “pod publikę”. Twoi klienci bardzo szybko wyczują pewien “fałsz” i więcej na tym stracisz niż zyskasz. Angażujesz się szczerze? Mów o tym. To nie jest Twoja bajka? Odpuść. Szczerość jest cenniejsza niż poklask.

16. Catering

Wiele restauracji oferuje również catering. Dlaczego by o tym nie mówić? Jeżeli w Twoim lokalu również jest możliwość zamówienia cateringu, to mów o tym na swoim fanpage. Być może jest grupa klientów, która chętnie by z tej opcji skorzystała, ale nie wie, że jest ona dostępna.

Powiedz o tym, że oferujesz catering i powiedz, na jakich to działa zasadach. Im jaśniej, tym więcej osób skorzysta. Podaj konkretne rozwiązania, a klienci je docenią.

Jak wypromować restaurację w sieci

17. Sprzedaż przez portale

Obecnie na rynku znajduje się kilka portali agregujących lokale gastronomiczne. Za ich pośrednictwem Za ich pośrednictwem można zamawiać posiłki z różnych lokali. Jeżeli Twoja restauracja również oferuje taką możliwość, to koniecznie musisz o tym poinformować swoich klientów. Wielu z nich nie wyobraża sobie zamawiania inaczej, niż przez portale. Jest to dla Ciebie szansa na rozszerzenie grona osób, które jedzą u Ciebie.

18. Hasło dla Facebooka

Skuteczność swoich działań marketingowych na Facebooku możesz sprawdzić oferując zniżkę na określone hasło, które opublikujesz na fanpage. Nie martw się tym, że znajomi sobie to hasło przekażą. To znak, że przekazują sobie również informacje na Twój temat. To również jest dowód skuteczności Twoich działań.

19. Konkursy i nagrody

Na fanpage możesz również publikować różnorodne konkursy z nagrodami. Pamiętaj jednak, że losowanie musi być zgłoszone do urzędu, a konkurs musi być zgodny z regulaminem Facebooka (warunkiem nie może być udostępnienie posta czy konieczność zaproszenia znajomych). Dobrze przygotowany konkurs może przynieść Ci rzeszę nowych klientów, którzy zostaną skuszeni darmowym lub po prostu tanim obiadem. Pamiętaj, że konkurs jest sposobem na przekonanie do siebie tych jeszcze nieprzekonanych.

20. Bony i vouchery

Masz rocznicę istnienia? Daj swoim fanom bon lub voucher ze zniżką. To skłoni ich do przyjścia do Twojego lokalu. Ogłoś, że liczba bonów jest ograniczona. Że promocja trwa np. tylko przez godzinę, a vouchery są wysyłane w prywatnej wiadomości. Tu możesz przygotować unikalne kody na każdym voucherze, by uniknąć korzystania z jednego kuponu przez kilka osób. Przyciągniesz uwagę, rozbudzisz zainteresowanie, a jeżeli obsługa w lokalu będzie na wysokim poziomie, to zyskasz stałych klientów.

21. Zameldowania

Facebook udostępnia możliwość zameldowania się w określonym miejscu. Co to oznacza dla Ciebie? Jeżeli ktoś zamelduje się w Twojej restauracji, to jego znajomi to zobaczą. Masz całkowicie darmową promocję swojego lokalu. Zadbaj o to, by klienci mieli z pobytu tylko pozytywne doświadczenia. Wtedy obok meldunku mogą dopisać “świetne jedzenie”, “fajny klimat” itp. Niektórzy użytkownicy Facebooka meldują się wszędzie i chętnie. Inni nie. Należy ich przekonać. Zaproponuj, że za każde zameldowanie w Twojej restauracji, podczas pobytu w niej, oferujesz kawę lub deser gratis. Dla Ciebie to nie jest duży koszt, a dla meldującego się całkiem dobra motywacja, by w ogóle to zrobić. Trzeba pamiętać, by dopracować szczegóły takiej promocji. Np. status z meldunkiem pokazać kelnerowi przy składaniu zamówienia. Możesz też zlecić managerowi restauracji, by śledził takie zameldowania na bieżąco i pilnował promocji, nawet gdy klient sam się o to nie upomni.

Jak wypromować lokal gastronomiczny w sieci

22. Gratisy

Ludzie lubią gratisy. Zastanów się, co możesz zaoferować, co kojarzy się z Twoją restauracją, nie wciągnie Cię w zbyt duże koszty i sprawi, że klienci zechcą po to przyjść. Ogłoś, że tego i tego dnia oferujesz gratisy i czekaj na efekt. Zobaczysz wtedy moc sprawczą Facebooka.

23. Połącz offline i online

Przykładem takiego połączenia jest kawa za zameldowanie w restauracji. Pomysłów może być jeszcze więcej. Możesz zaoferować kawę lub deser za wrzucenie relacji z pobytu w Twoim lokalu, wraz z jego oznaczeniem. Może to być promocja dla tych, którzy się szczególnie często udzielają na fanpage, a może to być również konkurs na danie dnia zaproponowane przez fanów. Autor zwycięskiego dania dnia, może przyjść na darmowy obiad. Wyciągaj ludzi z Facebooka do siebie, a tych, którzy u Ciebie są, prowadź na Twój fanpage. Takie sprzężenie przyniesie Ci wielowymiarowe korzyści.

O łączeniu online i offline dla gastronomii będzie osobny tekst wkrótce.

O czym jeszcze warto pamiętać?

24. Odpowiadaj na pytania

Jeżeli ktoś zada Ci pytanie, nie każ mu długo czekać na odpowiedź. To obsługa klienta wpływa na postrzeganie Twojego lokalu (między innymi, dania są też ważne 😉 ). Odpowiadanie na pytania jest formą obsługi. Wejdź w dialog, interakcję, a zobaczysz, jak wiele możesz dzięki temu zyskać.

obsługa i prowadzenie fanpage na facebooku

25. Reaguj na opinie

Wszystkie! Za pozytywne dziękuj, a negatywne staraj się grzecznie wyjaśnić. Zaproponuj rozwiązanie, które usatysfakcjonuje klienta. Zachęć go, by dał Ci drugą szansę. Jeżeli zrobisz to z klasą i na poziomie, to z pewnością się zgodzi. Nie unikaj trudnych sytuacji, nie kasuj negatywnych opinii, nie wchodź w kłótnie i pyskówki. To osłabi Twój wizerunek. Jeżeli Ty odniesiesz się do krytyki z klasą, pozostali obserwatorzy to docenią. Dobrze na tym wyjdziesz i nic nie stracisz.

26. Publikuj regularnie

To nie znaczy, że masz to robić codziennie. Chyba, że masz danie dnia, to musisz codziennie. Jeżeli nie, to wybierz dni, w które Twoje posty będą się pojawiać i właśnie w te dni je publikuj. Z czasem, Twoi fani zaczną czekać na kolejne informacje, szczególnie, gdy to, co będzie się pojawiać, będzie dla nich interesujące.

27. Udostępniaj wydarzenia

Chcesz zorganizować urodziny swojego lokalu? Ogłoś to na fanpage i utwórz wydarzenie. Te osoby, które klikną reakcję (biorę udział, zastanawia się, nie biorę udziału) spowodują, że Twoje wydarzenie dotrze również do ich znajomych, a to dla Ciebie doskonała wiadomość. Informacja się rozejdzie bez nakładów finansowych z Twojej strony. Wydarzenia mogą być różne, to nie muszą być tylko urodziny.

28. Wyróżnij się!

Last but not least. Musisz być inny niż wszyscy. Dać więcej, dać ciekawsze, dać bardziej angażujące. Każdy z tych tematów powyżej można bardzo oryginalnie ograć. Zachęcam do tego, by prowadzenie fanpage zlecić profesjonaliście (możesz go znaleźć tutaj). Jeżeli jednak nie masz na to fundusz, staraj się wyjść poza schemat. Opuść krainę przewidywalnych i sztampowych postów i pójdź na nieznane wody kreatywności. Opłaci Ci się! Zapewniam.

promocja knajpy na facebooku

To tyle. Jeżeli dotarłeś do samego końca, to gratuluję! Życzę też powodzenia w prowadzeniu własnego fanpage i oczywiście własnej restauracji. Jeżeli chcesz wsparcia z mojej strony, to kontakt do mnie znajdziesz tutaj lub pod adresem mailowym: kontakt@sferacopywritera.pl. Cennik znajduje się tutaj.

Jeżeli masz jakieś pytania, wątpliwości lub też chcesz, bym rozwinęła jeden z tych punktów, napisz w komentarzu. Odniosę się do każdego Twojego wpisu.

Smacznego 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: