Analiza SWOT, czyli co trzeba zrobić w nowym roku

Doszłam ostatnio do wniosku, że choć mam pewne plany i marzenia zawodowe, to od dłuższego już czasu tkwię w jednym miejscu. Nie jest ono złe, a dodatkowym zagrożeniem jest to, że w pewnym sensie jest ono i tak zmienne, ale nie powoduje takiego ruchu do przodu, jaki bym chciała. To skłoniło mnie do podjęcia pewnych działań, ale również do refleksji, którą chcę się z Wami (copy, ale nie tylko) podzielić.

Miejsce, do którego dotarłam zawodowo, było punktem, który założyłam sobie kiedyś. Dotarcie do niego było spełnieniem pewnego celu, ale spowodowało również efekt “osiadania na laurach”, a nie takie było moje pierwotne założenie.

analiza biznesu

Zlecenia, które dostaję są bardzo różne i to nie tylko pod względem tematyki. Opracowuję różne treści, różne formy (reklamy na fb, teksty sponsorowane, opracowuję strategie i plany marketingowe, realizuję współprace o bardzo różnorodnym charakterze) i mam do wykonania różne zadania i to powoduje, że w pewnym sensie nadal się rozwijam – taka różnorodność nie pozwala popaść w marazm czy rutynę, ale jednocześnie rozwijam się tylko na pewnym obszarze, na pewnym poziomie.

Biznesowo jestem tym samym człowiekiem orkiestrą od wszystkiego. Nie deleguję, nie podzlecam, nie ogarniam zespołu i tego mi właśnie zaczęło brakować. Rozwoju, ale nie w sensie fachowego wykonywania swoich zadań, bo tu rozwijam się nieustannie, ale rozwoju w sensie zmierzenia się z nowymi wyzwaniami. To właśnie skłoniło mnie do przeanalizowania sytuacji, w której jestem i dlaczego się w niej znalazłam.

Analiza to konieczny punkt wyjścia

Analiza aktualnej sytuacji oraz tego, jak się w niej znaleźliśmy, to konieczność, jeżeli chcemy pójść gdziekolwiek dalej. Bez jasnego określenia punktu wyjścia, punktu początkowego, trudno jest wytyczyć jakikolwiek szlak. Spójrz choćby na mapę, na GPS w swojej komórce. Żeby wyznaczyć trasę nie wystarczy wskazanie celu, musisz jeszcze wskazać punkt początkowy.

analiza sytuacji biznesu

Zmorą i przyczyną zbyt wczesnego upadku wielu firm, blogerów i małych przedsiębiorców jest właśnie wytyczanie celów, bez spojrzenia na to, gdzie jestem. Dlaczego to błąd? Powodów jest kilka. Takie działanie powoduje, że Twój cel może być zbyt odległy, a to prosta droga do utraty motywacji i chęci do działania. Jeżeli cel jest zbyt daleko, jego osiągnięcie wydaje się zbyt trudne, a przez to zwyczajnie zniechęca. Być może na ten rok powinieneś wybrać cel pośredni, który usytuowany jest bliżej. Ale za to gdy za rok spojrzysz z nowego punktu widzenia, Twój cel właściwy będzie lepiej widoczny.

Kolejny powód to zbyt mały cel. Wydaje Ci się, bo nie wiesz, gdzie jesteś, że wybrany przez Ciebie cel jest ambitny. Osiągasz go w pierwszym kwartale nowego roku i nie wiesz, co dalej. Jak to? Tak szybko?! A szybko, bo nie ustaliłeś, skąd startujesz.

Brak ustalenia punktu początkowego może również spowodować, że cel jest w ogóle nieadekwatny do etapu, na którym się znajdujesz. Przenosząc to na metaforę mapy i wyznaczania trasy przez GPS, o którym już było: to tak jakbyś chciał iść na spacer na molo w Sopocie, a jesteś właśnie w Warszawie – no nie pójdziesz. Możesz pojechać, ale nie pójdziesz. Lub jakbyś wytyczył sobie trasę samochodem do Stanów lub Kanady – też się nie da.

Taki nieadekwatny cel może Ci podciąć skrzydła, bo jest nierealny, jest zbyt duży jak na dzisiejszego Ciebie, nie uwzględnia Twoich ograniczeń, nie uwzględnia Twoich możliwości i opiera się na założeniach, których jeszcze nie spełniasz.

Analiza punktu początkowego. Oszczędzisz czas, oszczędzisz energię i nerwy, oszczędzisz sobie niepotrzebnego wysiłku.

SWOT, czyli prosty schemat, a duuuużo treści

Jedną z najskuteczniejszych i najlepszych metod analitycznych dla blogera czy małego przedsiębiorcy, jest SWOT. Przyznam, że szczerze tej metody nie znosiłam, gdy pracowałam w korporacji. Jej stosowanie było naszym obowiązkiem w określonych sytuacjach, ale po przeprowadzeniu, nic się z tym dalej nie działo. Taka sztuka dla sztuki i to mnie właśnie tak zniechęciło.

Analiza SWOT

Nauczyłam się ją jednak przeprowadzać i dziś korzystam z niej nie tylko umiejętnie, ale również z sensem. Właśnie dlatego chcę ją teraz dość dokładnie przedstawić i zachęcić Cię do jej stosowania.

Strengths, czy Twoje mocne strony

To miejsce w tabeli na przychylne spojrzenie na Twoje działania. Jakie są jego mocne strony? Może jesteś już w jakimś stopniu rozpoznawalny? Może Twoje produkty zajmują stabilne miejsce na rynku? Może masz grono stałych klientów, którzy już od dłuższego czasu generują Ci stały i bezpieczny dochód na pewnym poziomie? Może Twoją mocną stroną jest strona www, a może sposób komunikacji z klientami? Świetnie Ci idzie w mediach społecznościowych, a może doskonale negocjujesz ceny? Pomyśl.

Silne strony marki

W pierwszej kolejności wypisz wszystkie mocne strony Twojego bloga lub biznesu. Następnie uszereguj je od tych, które są biznesowo najważniejsze i najmocniejsze, aż do tych, które dają Ci mniejszą przewagę nad konkurencją. Gotowe? To następny krok.

Weaknesses, czyli Twoje słabe strony

No tak, na to lepiej przymknąć oko. Tylko jak je przymkniesz, to tak, jakbyś sabotował sam siebie. Po co? Spójrz uczciwie i otwarcie na to, co robisz. Przeanalizuj swoje działania i zobacz, co kuleje. To naprawdę ważne. Dostrzeżenie i nazwanie słabych stron to pierwszy krok do ich wyeliminowania.

https://pl.pinterest.com/pin/416090453072910495/

Czy wiesz, że czasami słabe strony biznesu to jedyny jego hamulcowy? Nic więcej! Ich usunięcie pchnie Twoje działania do przodu, a Ty zdziwisz się, że można odnosić takie sukcesy!

Co tu należy zanotować? Może kiepską komunikację z klientami lub w mediach społecznościowych? Kulejący marketing? Lenistwo? Brak samodyscypliny w realizowaniu zadań? Brak motywacji, a może jeszcze coś innego? Brak wiary w siebie i odwagi do podnoszenia cen? Niskie ceny, które pozycjonują Cię na rynku klientów mało zamożnych? Zastanów się, co jest słabą stroną Twojego biznesu i zapisz to sobie.

https://pl.pinterest.com/pin/116601077840698199/

Następnie posegreguj to, co zapisałeś, podobnie jak mocne strony. Na pierwszym miejscu niech znajdzie się ta słabość, która najbardziej Cię ogranicza.

Opportunities, czyli możliwości

Możliwości, to coś innego niż Twoje mocne strony. To perspektywy, realne szanse, które możesz wykorzystać. Może w Twoim otoczeniu ktoś zajmuje się pokrewnym biznesem do Twojego i połączenie sił – nawet wyłącznie na zasadzie współpracy – przyniesie Wam wymierne korzyści?

Wśród możliwości możesz zapisać to, że na lokalnym rynku nie masz konkurencji lub jesteś liderem, co daje Ci ogromną przewagę. Szanse, które musisz wypisać to wszystkie te warunki otoczenia, które sprawiają, że Twoja firma może rozkwitnąć. Pamiętaj, by odróżnić je od mocnych stron. Mocne strony to te, które już masz i teraz wystarczy w nie zainwestować (energię lub pieniądze). Szanse, to warunki otoczenia, które działają na Twoją korzyść.

Threats, czyli zagrożenia

To ostatni etap opisywania Twojego punktu początkowego. Również dotyczy środowiska, otoczenia, czyli tego, co znajduje się niejako na zewnątrz Twojego biznesu. To może być młoda, ale rosnąca w siłę konkurencja, to może być brak odpowiedniej grupy docelowej na rynku lokalnym, to mogą być zmiany w przepisach prawnych, które Tobie właśnie utrudnią funkcjonowanie. Zagrożeń jest wiele. Warto jest je bardzo starannie przemyśleć, przeanalizować i wypisać. Jeżeli jesteś w stanie przewidzieć jakieś zagrożenie, to możesz mu również zapobiec, możesz się do niego przygotować i wtedy nie będzie ono dla Ciebie żadnym niebezpieczeństwem.

Analiza SWOT firmy
https://pl.pinterest.com/pin/664773594981398197/

Czy na tym koniec?

Nie, to nie koniec. Masz na razie opisaną sytuację początkową. Daje Ci ona pewien ogląd, na pewne rzeczy otworzyły Ci się oczy, ale to nie może być koniec, bo ta analiza będzie tylko stratą czasu. Teraz czas pochylić się nad każdą sferą Twojej tabelki i przygotować odpowiednią strategię.

Zastanów się, jak wykorzystać mocne strony i jak zwalczyć swoje słabe? Zastanów się, jak wykorzystać szanse, które są w otoczeniu i jak uniknąć czyhających zagrożeń? Przemyśl, jak wykorzystać wszystkie te informacje i spiąć je w jedną spójną całość, która dokładnie pokaże Ci, gdzie jesteś i jakie perspektywy się przed Tobą otwierają?

Analiza swot przedsiębiorstwa

Jeżeli jesteś ciekaw, jak na tej podstawie stworzyć strategię na przyszłość i ustalić odpowiednie i adekwatne dla siebie cele, śledź kolejne wpisy. W następnej odsłonie pokażę, jak wykorzystać tę tabelkę, by stworzyć spójny i przede wszystkim skuteczny plan działania, który wzniesie Cię na kolejny etap rozwoju Twojej działalności.

A może chcesz, by to na Twoim przykładzie powstał taki tekst? Wypełnij własną analizę SWOT i prześlij mi na maila (kontakt@sferacopywritera.pl). Stanie się ona podstawą do tworzenia strategii, a Ty dostaniesz gotowe rozwiązania do wdrożenia. Kuszące? Też mi się tak wydaje 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: