Księga Komunikacji

Czym jest Księga Znaku wie chyba każdy, kto zajmuje się kreowaniem wizerunku firm i marek nie tylko w sieci. Księga Znaku to dokument, który powinien zostać przygotowany przez grafika zaraz po opracowaniu logo i całej komunikacji wizualnej. Jest to szczegółowa instrukcja obsługi logo – dopuszczalne rozmiary, kolorystyka, warianty itp. Księga Komunikacji to szczegółowy opis tego, w jaki sposób marka komunikuje się ze swoimi klientami w poszczególnych kanałach – na stronie, na platformach społecznościowych, na ulotkach.

Księga Komunikacji

Księga Komunikacji – co to jest

Jest to dokument, który precyzyjnie określa sposób, w jaki marka opowiada o sobie, swojej ofercie i swojej działalności. W dokumencie należy precyzyjnie opisać stosowany przez markę język, zwroty do odbiorców, styl prowadzenia konwersacji i kanały, na których marka powinna się pojawiać.

Taką księgę przygotowuje copywriter lub osoba odpowiedzialna za strategię marketingową. Istotne jest to, by dokument poruszał wszystkie aspekty języka, odpowiadał na wszystkie pytania i wątpliwości. W jego treści powinna znaleźć się odpowiedź na każde pytanie związane ze stylem komunikacyjnym firmy.

strategia komunikacyjna

Księga Komunikacji – dla kogo powinna być ważna?

Na pierwszym etapie, powinna być ważna dla każdego przedsiębiorstwa, które od początku swej działalności chce pozycjonować się wysoko, jako marka profesjonalna, odpowiedzialna, ambitna.

Nie ma znaczenia, czy jest to wielka korporacja czy mała rodzinna firma. Jeżeli jej celem jest znalezienie się wśród liderów branży, powinna postarać się o Księgę dla siebie. W przyszłości jej użytkowanie pozwoli oszczędzić czas, przyspieszy projektowanie działań i pomoże reagować na wiele sytuacji, które zgłaszane będą przez klientów.

sposób komunikacji

Na drugim etapie, taka księga przyda się z pewnością social media managerom, copywriterom, marketingowcom. Komunikacja reklamowa opiera się bowiem na słowie i obrazie. Jeżeli są one ze sobą wzajemnie spójne, to efekt reklamowy będzie z pewnością lepszy. Do tego, jeżeli w każdym przekazie obraz będzie spójny (co zapewni Księga Znaku), a stosowany język będzie konsekwentny pod względem stylu (to można zyskać dzięki Księdze Komunikacji) to marka zyska jeszcze wyższą pozycję i postrzegana będzie jako marka premium. Spójność i konsekwencja to w tym temacie słowa klucze.

Na czym oprzeć projekt Księgi Komunikacji?

Przede wszystkim trzeba starannie przeanalizować branżę, w której dana firma działa. Zobaczyć, jak komunikuje się konkurencja i jaki styl wypowiedzi przyjmuje. Druga sprawa, to konkretny zakres działalności tej właśnie firmy, dla której przygotowywany jest dokument. To również ma ogromny wpływ na sposób, w jaki firma powinna się zwracać do swoich odbiorców.

komunikacja marki

Te dwa elementy wiążą się z “idealnym klientem”, czyli swego rodzaju modelem klienta, do którego przekaz ma dotrzeć. Kim jest ten człowiek, jakim językiem się posługuje, jakie zwroty lubi, a jakie go drażnią. Idealny klient ma swoje upodobania, preferencje i antypatie. Trzeba je poznać, ponieważ to jest klucz do skutecznej komunikacji.

Trzeci element, który powinien być brany pod uwagę, to kanał komunikacyjny, za pośrednictwem którego marka będzie o sobie opowiadać. Przy zachowaniu spójności języka i stylu należy pamiętać o tym, by wprowadzać delikatne modyfikacje. Inaczej prowadzi się komunikację na Facebooku, inaczej na LinkedIn, a jeszcze inaczej na stronie internetowej czy ulotkach. Doprecyzowanie tych wszystkich szczegółów nie jest łatwe. Język musi zachować swój wyjątkowy charakter, a jednocześnie odpowiedzieć na potrzeby użytkowników danej platformy.

komunikacja marketingowa

Co musi się znaleźć w Księdze Komunikacji?

Bardzo ważne jest to, by był to dokument wyczerpujący, poruszający wszystkie aspekty języka. Jakiego trybu marka będzie używać, (męskoosobowy, niemęskoosobowy), jaką liczbę będzie stosować (pojedyncza czy mnoga – pan, ty czy my, wy), którą osobą marka będzie się zwracać w tekście (druga, trzecia – ty, pan lub pierwsza, druga – my, wy). Jakie słowa są tu zalecane, a jakie są zabronione (np. misja, rozwiązanie, radość, konieczność, przymus itp.). Skojarzenia, które inspirują, perspektywa, tworzenia treści (marka, pracownik firmy, jej szef, klient), stosowane techniki językowe (storytelling, opisy sensualne, rzeczowe, techniczne, proste itp.). Sposób budowania zdań (proste, złożone, lekkie, brzmiące fachowo, poważnie). Wykorzystywanie emocji w tekstach, odwoływanie się do potrzeb, wzbudzanie potrzeb.

Każda firma jest inna i ma inne potrzeby komunikacyjne. To twórca Księgi powinien te potrzeby rozpoznać i umieć je opisać.

komunikacja firmowa

Co zyskujesz z Księgą Komunikacji?

Firma, która zdecyduje się na utworzenie dla siebie takiego dokumentu zyskuje kompendium wiedzy na temat właściwego dla niej języka. Wie, jak się nim posługiwać i jakie jego elementy wykorzystywać. Dzięki temu jej komunikacja ma charakter spójny i harmonijny niezależnie od tego, kto tę komunikację prowadzi.

W sytuacji, gdy trzeba zatrudnić copywritera, który jest specjalistą w danej branży, firma ma wówczas gotowe wytyczne dla niego. Nie musi ich na bieżąco definiować. Przesyła jedynie gotowy dokument i tematykę zlecenia copywriterowi i tyle.

Mając Księgę Komunikacji nie trzeba projektować komunikacji na nowo za każdym razem. Wystarczy odwołać się do ogólnych wytycznych i dostosowywać je do potrzeb związanych z wdrażanym produktem, usługą lub uruchamianym kanałem.

Marka z opracowaną Księgą pozycjonuje się jako marka premium, specjalista i profesjonalista. Buduje sobie spójny wizerunek i ma opracowane gotowe rozwiązania na różnorodne sytuacje (w tym również kryzysowe).

To oszczędność czasu i sposób na ułatwienie sobie pracy podczas projektowania strategii marketingowej.

Jeżeli jako przedsiębiorca nie masz jeszcze takiego dokumentu przygotowanego dla swojej firmy, to zapraszam do współpracy. Szczegóły wyceny znaleźć można w cenniku, a w razie pytań, zapraszam do kontaktu przez formularz kontaktowy lub na maila: kontakt@sferacopywritera.pl

2 thoughts on “Księga Komunikacji

  • Bardzo ciekawy artykuł! Komunikacja jest bardzo ważna, wciąż komunikujemy 🙂 A komunikacja w firmie pozwala na jej sprawne funkcjonowanie i budowanie wizerunku!

    • Cieszę się, że tekst jest ciekawy. W sumie może on pomóc nie tylko firmom, ale również blogerom, którzy chcą swoją działalność wznieść na poziom bardziej profesjonalny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: