Luka informacyjna – narzędzie pracy copywritera

Czy wiesz, czym jest luka informacyjna? Czy wiesz, jak może się ona przydać? Wiesz, jak ją wykorzystać i czemu może służyć? Co możesz zyskać dzięki niej? Czy wiesz, że w tym tekście właśnie z tego narzędzia korzystam?

Luka informacyjna – co to jest?

Luka informacyjna to nic innego, jak uświadomienie sobie tego, że czegoś na dany temat nie wiem. To rozdźwięk pomiędzy wiedzą, którą już mam, a faktem odkrycia, że coś w tym temacie jest dla mnie nadal nieznane.

Luka informacyjna powoduje dyskomfort. W pewnym sensie “uwiera”, że tego jeszcze nie wiem. A to właśnie mnie interesuje.

luka informacyjna

Co można zyskać dzięki luce informacyjnej?

Przede wszystkim zainteresowanie czytelników lub odbiorców treści reklamowych. Pokaż im, że czegoś nie wiedzą, a zostaną z Tobą na dłużej, by się dowiedzieć. Co więcej, jeżeli oferujesz tę wiedzę za darmo, a jest ona dla odbiorców cenna, to zyskasz ich sympatię, wdzięczność i nastroisz pozytywnie do swojej oferty.

Luka informacyjna sprawia, że Twój odbiorca dopiero uświadamia sobie swoją niewiedzę, dlatego też musisz ten proces uświadomienia odpowiednio przeprowadzić. Tak, żeby nie stracić zainteresowania ani pozytywnego nastawienia. Postawa arogancka (ja wiem, a ty nie wiesz) nie zjedna Ci sympatyków. Uświadomić trzeba delikatnie.

luka informacyjna - zastosowanie

Co więcej, jeżeli dobrze to zrobisz zyskasz nie tylko jednorazowe zainteresowanie, ale być może staniesz się cennym źródłem informacji na przyszłość.

Jak wykorzystywać lukę informacyjną?

Na początek, sam musisz mieć wiedzę. Po drugie, trzeba dobrze przemyśleć temat i zastanowić się, co może być w nim nieznane lub mało znane. I zacząć od tego właśnie zagadnienia. Najlepszym sposobem jest tutaj zadanie pytania we wstępie (czy wiesz, czym jest luka informacyjna?).

Druga metoda to rozpoczęcie tekstu od częściowego rozwiązania problemu, np:

W końcu znalazłam sposób na utrzymanie uwagi i zainteresowania moich czytelników.

Problem: utrzymanie uwagi. Rozwiązałam go. Nie wiesz, jak to zrobiłam, więc pojawia się luka informacyjna i czytasz dalej. Twoja uwaga i zainteresowanie już są skupione na tekście.

Można też zacząć od samego problemu:

Długo poszukiwałam sposobu na utrzymanie zainteresowania czytelników. Próbowałam różnych metod z większym i mniejszym skutkiem. W końcu się udało.

Powyższy przykład ma jeszcze tę zaletę, że w pewnym sensie czytelnik się z Tobą solidaryzuje, a przez to rodzi się sympatia. Przyznajesz, że nie jesteś doskonałym twórcą (tacy nie istnieją), masz problemy, z którymi się borykasz i się do nich przyznajesz. Czytelnik, który też tak ma, pomyśli sobie: “O, ten człowiek mnie rozumie” lub “Wiem, o czym piszesz, znam to“.

Nie piszesz z pozycji wszechwiedzącego eksperta, a z pozycji kolegi po fachu, a tekst nabiera charakteru rozmowy przy kawie. Żalisz się, dzielisz doświadczeniem i uzyskanymi wnioskami. Jesteś bliższy i bardziej sympatyczny.

luka informacyjna w copywritingu

Wielu znawców popełnia właśnie ten błąd i pisze z pozycji “ja wiem, ode mnie się ucz”. Nie tędy droga. Taka postawa zniechęca. Każdy ma jednak swój sposób przekazywania wiedzy.

Luka informacyjna daje ogromne możliwości, ale… czyhają na Ciebie pułapki.

Luka informacyjna – pułapki

Wśród nich jest ogromna pewność siebie Twojego odbiorcy. Zaczynasz tekst pytaniem lub rozwiązaniem problemu, a w głowie u “pewnego siebie” pojawia się zdanie “Co Ty mi możesz powiedzieć?” “Na czym Ty się znasz?” “To pewnie kolejne banały“.

Są na to sposoby. Jednym z nich jest “zaproszenie do testów”, ale sformułowane w odpowiedni sposób. Nie pytasz, czy Twój czytelnik chce się czegoś dowiedzieć, ale czy chce sprawdzić Twoją metodę, czy Twoją teorię.

U mnie zadziałało, ciekawe, czy masz podobne doświadczenia“. To dobry sposób na “złamanie” pierwszego oporu. To zupełnie inny komunikat, a Twój odbiorca nie jest już pouczany przez Ciebie, tylko staje się testerem, kontrolerem Twojego pomysłu. “Pewny siebie” wejdzie w to z całą energią, bo to na niego działa.

luka informacyjna - pułapki

Podsumowanie:

  1. Luka informacyjna to rozdźwięk między tym, co wiem, a tym, co uświadomiłem sobie, że nie wiem;
  2. Przykuwa uwagę i utrzymuje zainteresowanie czytelnika;
  3. Są różne sposoby uświadamiania czytelnikowi luki informacyjnej;
  4. Na stosujących “lukę” czyhają pułapki;
  5. Te pułapki trzeba zgrabnie omijać, by nie stracić możliwości, jakie niesie ze sobą zastosowanie luki informacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: