Jak zostać copywriterem 2020?

Jak zostać copywriterem? To pytanie zadaje sobie w ostatnim czasie coraz więcej osób. Praca copywritera wydaje się prosta, łatwa i mało wymagająca. Jednocześnie kojarzy się z dość wysokimi zarobkami. Wśród obiegowych opinii słyszy się, że to “dobre pieniądze, za siedzenie w domu”. Nic bardziej mylnego. Dobre pieniądze – owszem. Jeżeli się postarasz i będziesz się rozwijać możesz zarobić bardzo dobre pieniądze. Najlepsze jest to, że NIE MA górnej granicy. To Ty ustalasz swoje minimum i maksimum. Za siedzenie w domu? W życiu! Oczywiście, możesz pracować w domu, ale to nie jest “siedzenie”. Jako copywriter masz mnóstwo obowiązków i ich zrealizowanie w ciągu dnia na pewno nie jest bezczynnością.

Jak zostać copywriterem – przygotowanie teoretyczne i wiedza

Jeżeli chcesz być copywriterem dobrym i dobrze opłacanym, to musisz się stale rozwijać. Marketing, SEO i kwestie sprzedaży czy promowania online to bardzo żywy organizm. Dynamicznie się rozwija i to, co było dobre wczoraj, już dziś może być nieaktualne. Musisz więc być na bieżąco. Musisz śledzić nowe trendy i rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i cały czas poznawać nowe rozwiązania.

Dobrze płatny copywriter to nie jest taki, który zajmuje się wszystkim i niczym. “Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego” – tak brzmiało kiedyś hasło jakiegoś detergentu. Tu też się sprawdza. Jeżeli się specjalizujesz i w swojej dziedzinie jesteś faktycznie ekspertem, nie tylko możesz podnieść swoje stawki. Możesz też pracować dużo mniej za dużo większe pieniądze. Kuszące, prawda?

Zanim jednak zostaniesz specjalistą, musisz znaleźć swoją niszę, która faktycznie może stać się Twoim konikiem.

Niszę możesz znaleźć na dwa sposoby:

  • tematycznie (finanse, beauty, gastronomia itp.);
  • według gałęzi copywritingu (teksty SEO, teksty sprzedażowe, perswazyjne, landingi itp.);

Możesz też połączyć te dwa obszary i wyspecjalizować się jeszcze bardziej, ale tak trudniej Ci będzie znaleźć wystarczającą liczbę zleceń, szczególnie na początku.

Zanim więc określisz swój obszar działalności spróbuj swoich sił w różnych zadaniach. W ten sposób łatwiej Ci będzie odnaleźć Twoje mocne strony.

Jak zostać copywriterem – kwestie formalne

Bardzo ważne jest również określenie formalnych reguł Twojej działalności. Do wyboru masz:

  • umowę o pracę;
  • umowę-zlecenie;
  • umowę o dzieło;
  • kontrakt;
  • B2B.

Umowa o pracę zwykle jest bardzo ograniczająca. Wymaga pracy na wyłączność i nie pozwala podejmowania tematów “na własną rękę”. Z jednej strony możesz się uczyć wśród bardziej doświadczonych, masz stałą pensję i stały dopływ klientów. Z drugiej jednak nie możesz spróbować czegoś nowego i nie wyrabiasz sobie swojej własnej marki. Pracujesz na dobre imię Twojego szefa.

Umowa zlecenie to ubezpieczenie i pensja, pewne ograniczenia, ale również pewien zakres swobody. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób wynegocjujesz warunki tej umowy. Z jednej strony daje pewną swobodę. Musisz jednak uważać, by zleceniodawca nie narzucił Ci wyłączności w swojej brany. W takiej sytuacji swoboda będzie dotyczyła wyłącznie zleceń z innych obszarów.

Umowa o dzieło to największa swoboda. Rzadko kiedy zleceniodawca decyduje się tu na wprowadzenie ograniczeń. Jednocześnie nie może też narzucić Ci określonych godzin pracy. To, jak zorganizujesz sobie pracę zależy wówczas tylko od Ciebie.

Kontrakt i B2B są do siebie bardzo podobne. Nie można narzucić wyłączności, ale można ją wynegocjować, oferując zleceniobiorcy coś w zamian (zwykle wyższe wynagrodzenie). Wyłączność jest wówczas określona czasowo i po upływie tego czasu wykonawca zwolniony jest z wszelkich ograniczeń. B2B to największa swoboda. Stawia partnerów na równych poziomach i pozwala swobodnie negocjować warunki całej współpracy.

Doświadczenie i portfolio

Pytanie, jak zostać copywriterem wiąże się również z kwestią budowania doświadczenia oraz portfolio. Niestety, doświadczenia nie zdobędziesz bez pierwszych zleceń, a te bardzo często trudno otrzymać bez… doświadczenia. I klops. Błędne koło zaczyna swój ruch. Co zrobić? Ano nie poddawać się i walczyć o zlecenia, ale w międzyczasie tworzyć swoje portfolio.

Czy wiesz, że portfolio wcale nie musi się składać wyłącznie z tekstów napisanych dla kogoś? Przygotuj kilka tekstów z branż, w których chcesz zdobyć zlecenie. Napisz je najlepiej jak potrafisz. Przyłóż się do każdego znaku i każdego przecinka. To Twoja wizytówka – muszą być doskonałe. Gdy znajdziesz ofertę zlecenia podeślij te teksty z informacją, że są Twojego autorstwa. Zobaczysz, że potencjalni klienci docenią takie podejście.

Twórz też portfolio różnych rodzajów tekstów. Przygotuj sobie kilka landingów, haseł czy sloganów. Napisz kilka opisów produktów, poradników, tekstów SEO. To najlepszy sposób na pokazanie swoich umiejętności – ich zastosowanie w praktyce. Bez doświadczenia, ale z portfolio? Zobacz, jakie to proste.

Jak szukać zleceń?

Bardzo ważna na początku pracy jest Twoja aktywność przy poszukiwaniu klientów. Jest wiele platform, które agregują klientów i copywriterów. Na Facebooku są grupy tematyczne, gdzie można znaleźć klienta. Nie czekaj, aż ktoś przyjdzie do Ciebie. To może potrwać. Wykaż się: kreatywnością, aktywnością i inicjatywą. Gdy Ty przyjdziesz do klienta, on może to bardzo docenić. To może być początek bardzo satysfakcjonującej współpracy.

Jak pozyskać klientów?

A jak pozyskiwać klientów, którzy sami przychodzą? To proces. Przede wszystkim musisz każdego klienta traktować poważnie i z najwyższą troską. Nieważne, czy zlecenie jest duże czy małe. Musisz się do niego przyłożyć. Dzięki temu, zyskasz zadowolonego klienta. Ten zadowolony klient poleci Cię innemu klientowi i w ten sposób zyskasz pierwszego, który przyjdzie sam do Ciebie.

Druga kwestia to utworzenie strony internetowej. Dzięki niej łatwiej Cię będzie znaleźć. Dobrze opracowane SEO, staranne pozycjonowanie i wartościowe artykuły na stronie to dwie korzyści w jednym. Pierwsza korzyść to wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania (dzięki SEO). Ludzie klikają kilka pierwszych wyników, dalej się nie zagłębiają. Jeżeli będziesz na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, zwiększasz swoje szanse na zdobycie klienta. Druga kwestia, to wysoka jakość tekstów i dopracowane SEO są również Twoją wizytówką. Jeżeli klient zapyta Cię dlaczego miałby z Tobą pracować, wystarczy mu odpowiedzieć, że to dlatego, że Cię znalazł i jego też będą znajdować. Gdy natomiast klient powie Ci, że chce się zastanowić, zapytaj, jak do Ciebie trafił. Odpowie, że z sieci. Wtedy zapytaj, czy chce, by jego również klienci sami odnajdywali.

Dopracowana strona, która pracuje na Ciebie to nie tylko zapytania ofertowe, ale również argument podczas negocjacji.

Warto również skorzystać z kursów i szkoleń dla copywriterów. Każdy copywriter szkolenie powinien dla siebie wybrać i uczyć się od bardziej doświadczonych od siebie. W ten sposób podnosi swoje kompetencje i nie wyważa otwartych drzwi. Szkolenia dla copywriterów znaleźć można na platformie Udemy i na stronach poszczególnych pasjonatów tego zawodu. U mnie też możesz znaleźć tego rodzaju propozycje. Zapraszam i zachęcam do skorzystania z nich 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: