Jak skutecznie wypromować lokal gastronomiczny. Sfera Promocji

Od dziś rozpoczynam nowy cykl postów na stronie. Będą nosić wspólną nazwę “Sfera Promocji”. Będę w nich przedstawiać różnorodne pomysły na promowanie firm z różnorodnych branż. Na początek gastronomia.

Promowanie lokalu gastronomicznego nie jest łatwe. Skupię się na działaniach online i takich, które łączą online i offline. Jednak dla wyczerpania tematu, wspomnę też o działaniach niezbędnych do przeprowadzenia w samym lokalu.

Promocja lokalu gastronomicznego – od czego zacząć

Absolutną podstawą przy promowaniu lokalu gastronomicznego jest jego odpowiednie przygotowanie. Wystrój, menu i odpowiednia kadra to nawet więcej niż połowa sukcesu. Zaplanowanie doskonałej i dopracowanej w najdrobniejszym szczególne kampanii, nie przyniesie rezultatu, jeżeli klienci będą zniesmaczeni brzydkim i brudnym pomieszczeniem, niesmacznym jedzeniem, czy źle przygotowaną obsługą kelnerską.

Zacząć więc należy od tego, by starannie zaprojektować doświadczenia użytkowników w samym lokalu. Raz, że pozwoli to utrzymać osiągnięte przez kampanię efekty, a dwa, że pomoże w samej promocji. Nie ma lepszej reklamy, jak polecenie przez zadowolonych klientów.

Nazwa lokalu

Nazwa lokalu, to kolejny istotny element. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że promocja gastronomii jest niezwykle trudna. Tylko dobrze zaprojektowana strategia ma szansę przynieść oczekiwane rezultaty.

Nazwa powinna być jednocześnie prosta, odkrywcza i chwytliwa. Zbyt wydumane nazewnictwo nie zachęci do odwiedzin. “Pieprz i sól” czy “Pieprz i wanilia” to proste i całkiem trafne nazwy, ale niezwykle popularne i powszechne.

W restauracji, która odwołuje się do prostych przekąsek opartych na pieczywie może się sprawdzić nazwa “Pajda chleba” – każdy ją zapamięta i z pewnością każdy popatrzy na nią z sympatią i swego rodzaju czułością.

Restauracja, która w dużej mierze opiera swoje menu na grzybach, może wykorzystać nazwę “Grzybobranie” – proste, a jakie trafne. Nazwa powinna być więc odniesieniem też do serwowanych posiłków.

Gdy te elementy są już przemyślane i dopracowane, można przejść do działań w sieci.

Promocja w sieci

Sama strona internetowa nie wystarczy. Oczywiście, dziś wielu klientów zaczyna od sprawdzenia lokalu w sieci, ale dominującym medium jest Facebook. Dlatego też warto iść od razu dwutorowo – strona www i profil na Facebooku.

Jedno i drugie miejsce powinno zawierać takie treści jak: aktualności, kontakt i menu. Jeżeli oferowane są jakieś dania dnia, to należy je na bieżąco aktualizować. Wielu klientów lubi takie rozwiązania, warto więc pójść w tym kierunku.

Profil w sieci

Profil w sieci powinien być starannie zaprojektowany, zaplanowany i prowadzony. Trzeba pamiętać, by reagować na KAŻDĄ opinię klientów. Za pozytywne trzeba dziękować, a negatywne należy wyjaśniać, ale bez wchodzenia w niepotrzebne dyskusje. Jeżeli klient nie jest zadowolony, to pytamy dlaczego i co możemy zrobić, by jego wrażenie się zmieniło. Jeżeli powie, co można zmienić, trzeba to wdrożyć i zaprosić go na ponowną wizytę, by mógł samodzielnie ocenić zmiany.

Posty powinny być publikowane regularnie. Tak, by potencjalni klienci wiedzieli kiedy i czego mogą się spodziewać. Warto zamieszczać ciekawe relacje – np. ze szkoleń dla pracowników. Podnoszenie kwalifikacji, zawsze jest na plus. Można też publikować relacje z kuchni – jak przygotowywane są niektóre potrawy.

Profil powinien być bogaty w ciekawe i artystyczne zdjęcia jedzenia. To trudne zadanie i powinien się nim zająć profesjonalny fotograf, który specjalizuje się w tego rodzaju fotografii. Apetycznie zaaranżowane zdjęcie pobudzi klientów do zamówienia danego dania. Trzeba jednak pamiętać, by to, co pojawia się na stoliku nie odbiegało od tego, co pojawia się w sieci.

Na dzisiaj to tyle, w kolejnej odsłonie opowiem o tym, jak prowadzić różne profile społecznościowe dla tego samego lokalu, a w części trzeciej opowiem o ciekawych pomysłach na połączenie promocji online i offline. Podam konkretne pomysły i rozwiązania, które po delikatnym dopasowaniu można wykorzystać w swoim lokalu gastronomicznym.

Jeżeli macie jakieś pytania, coś Was szczególnie nurtuje lub oczekujecie w kolejnych tekstach odpowiedzi na konkretne pytania, to zapraszam do pozostawienia tych pytań w komentarzach. W kolejnych tekstach będę mogła się do nich odnieść, a zainteresowani otrzymają wyczerpujące odpowiedzi na nurtujące kwestie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: