Ile kosztuje praca copywritera

ile kosztuje praca copywritera

Ile kosztuje praca copywritera? To pytanie zadają sobie klienci i ci, którzy swoją przygodę z copywritingiem chcą dopiero rozpocząć. Każdy profesjonalny copywriter cennik układa starannie, pieczołowicie i z ogromną rozwagą. Wycenianie swojej pracy nie jest łatwe. Szczególnie gdy pracuje się w charakterze freelancera, a wykonana praca ma w pewnym sensie wymiar artystyczny. Zobacz, ile trzeba zapłacić za profesjonalne teksty sprzedażowe. W dalszej części artykułu podpowiem też, jak można wycenić swoją pracę.

Pod uwagę trzeba wziąć bardzo różne zmienne. Różne elementy składowe decydują o cenie czy też wartości zrealizowanego przez Ciebie zlecenia. Trzeba też wyeliminować wewnętrzne głosy, które albo każą Ci obniżyć stawkę „bo nikt przecież tyle nie zapłaci”, albo ją podnieść „bo przecież jesteś super, ekstra, najwspanialszy”. Ceny powinny być wypadkową różnych elementów, ale powinny Cię też satysfakcjonować. W poniższym tekście nie podam gotowego rozwiązania na wycenę profesjonalnych tekstów czy też gotowego cennika. Podpowiem jednak, jak można wycenić swoją pracę i co wziąć pod uwagę. Dam pewne narzędzia, które pomogą określić stawki. Ostateczne kwoty to nadal pozostaje kwestia indywidualna.

Umiejętności i doświadczenie copywritera

Najważniejsze jest, by swoją pracę wyceniać uczciwie i adekwatnie do posiadanych umiejętności oraz doświadczenia. Przy czym, to umiejętności copywritera są zdecydowanie ważniejsze niż staż w zawodzie. I to one powinny wpływać na to, ile zarabia copywriter. To, że jesteś copywriterem od pół roku, nie znaczy, że masz cenić się niżej, niż ktoś ze stażem 2 lata. Jeżeli rozumiesz zasady rządzące pisaniem w sieci, wiesz, na czym polega konstruowanie dobrych tekstów, to dlaczego masz nisko wycenić swoją pracę? To bardzo częsty błąd copywriterów. Zaniżają oni swoje wynagrodzenie, ponieważ nie czują się warci większych pieniędzy. 

Może też nie czują się uprawnieni do tego, by zażądać wyższych stawek. Trzeba tu jednak mieć na uwadze również to, czy rzeczywiście masz tak wysokie umiejętności, jak Ci się wydaje. Czasem patrzy się na świat przez zbyt różowe okulary i średniej jakości teksty można wówczas uważać za dzieło sztuki. Jeżeli dopiero zaczynasz i nie masz pewności, poproś kogoś bardziej doświadczonego o pomoc lub radę.

Usługi copywritingu nie są tak naprawdę usługami artystycznymi. Tu ani gust, ani talent pisarski (w sensie pisania książek) nie ma znaczenia. Tu liczy się efekt, wynik. Jeżeli faktycznie Twoje teksty sprzedażowe generują określone, konkretne wyniki, to znaczy, że na copywritingu się znasz i masz prawo żądać za to odpowiednich pieniędzy. 

Zapamiętaj – cena copywritingu jest względna, ale to nie staż na nią wpływa decydująco. 

Wymagania i oczekiwania

To powinien być drugi czynnik, który pomoże podjąć decyzję. Jeżeli pisanie jest pracą dorywczą, patrzysz na to pewnie w nieco inny sposób niż ktoś, kto zajmuje się tym zawodowo. 

Zastanów się, ile pieniędzy potrzebujesz, żeby się utrzymać w miesiącu? (Mam świadomość, że praca nie powinna być wyliczana wyłącznie na minimum naszych potrzeb). Mając określone miesięczne potrzeby finansowe, można teraz określić, jaką kwotę należałoby zarobić dziennie, żeby sprostać swoim własnym oczekiwaniom. 

Kwotę dzienną dzielimy na zlecenia lub czas potrzebny na ich wykonanie i sprawa załatwiona. Oczywiście, w miarę nabywania doświadczenia, budowania swojej marki i doskonalenia warsztatu można podnosić swoje stawki. Trzeba to jednak robić z głową i rozsądnie. W ten sposób, wraz z rozwojem umiejętności, będzie również wzrastać gratyfikacja, a Ty jako copywriter cennik będziesz aktualizować na swoją korzyść.

cennik copywritera

Pamiętaj też, że w copywritingu wiele się zmienia w krótkim czasie. To oznacza, że musisz stale doskonalić swoje umiejętności i wiedzę. To zaś wymaga albo czasu (na poszukiwanie darmowych źródeł) albo szkoleń (a tu są potrzebne pieniądze). Twoje stawki i wynagrodzenie za Twoją pracę, powinno Ci pozwalać na taki rozwój. 

Czas na zlecenie – ile kosztuje praca copywritera?

Nie bez znaczenia jest też czas, jaki poświęcamy na zlecenie. Zwykle copywriterzy wyceniają swoje teksty w rozliczeniu za 1000 znaków ze spacjami to bardzo dobry i praktyczny sposób, który pozwala też na dokonanie pewnych porównań w stawkach, zwłaszcza gdy bierzemy udział w ofertowaniu. 

Jednak ten sposób niejako pomija cały proces przygotowania się do pisania. Dany tekst w danej branży może być prosty do napisania praktycznie z marszu. Masz wiedzę i temat Ci „leży”. W innym przypadku natomiast może się okazać, że potrzebujesz więcej czasu na samo przygotowanie. Jeżeli podstawą Twoich rozliczeń jest cena za 1000 znaków ze spacjami, to za pierwszy i drugi tekst dostaniesz np. tyle samo pieniędzy, ale przygotowanie jednego zajmie Ci dwie godziny, a drugiego pięć. W przeliczeniu na czas, okazuje się, że jednak nie były tyle samo warte, a co więcej: za trudniejszy zarabiasz wtedy mniej. 

Co więc warto brać pod uwagę? Większość copywriterów pewnie podpowie Ci następujące elementy. 

Research

Jeżeli dostajesz temat, który masz opracowany w głowie w najdrobniejszym szczególe, jest to Twoja branża, pasja i konik, to napisanie dobrego tekstu będzie dla Ciebie łatwiejsze. Jednakże, jeżeli jest to branża, w której musisz się odrobinę dokształcić, to zadanie staje się trudniejsze i bardziej czasochłonne (research, zapoznanie się z treściami, zrozumienie ich i ułożenie tekstu). Obserwując grupy copywriterów, zauważyłam tutaj dwie szkoły. Jedna zakłada, że teksty subiektywnie trudniejsze powinny być droższe (wówczas copy, który ten akurat temat zna, może je zgarnąć taniej). Druga szkoła zakłada, że wiedza i doświadczenie kosztuje i tematy, na których copy zna się doskonale, powinny być droższe.

Jak „należy” podejść? Na szczęście nie ma tutaj żadnego „należy”. Nie lubię takich sztywnych reguł i bronię się przed nimi rękami i nogami :). Oceń, jak uważasz. To nie ma znaczenia, że dany copywriter uważa tak, a inny inaczej. Znaczenie ma tylko to, jak Ty uważasz. 

Planowanie i projektowanie tekstu

Każdy dobry copywriter najpierw układa plan swojego tekstu. Nie siada do pisania tak, jakby jego zadaniem było przelanie strumienia świadomości na edytor. Nie. Strumień świadomości zostawmy literaturze. Twój tekst ma osiągnąć określony cel. Żeby tak było, musi spełniać określone kryteria i zawierać w sobie wszystkie niezbędne elementy. W przeciwnym razie będzie sztuką dla sztuki. A nie o to tu chodzi. 

Właśnie dlatego wszystkie dobre teksty wymagają planu i ułożenia. Zastanów się, jak rozbudzisz zainteresowanie i pragnienie i jak zachęcisz do kupienia oferowanego produktu. Im więcej dobrych i skutecznych tekstów napiszesz, tym łatwiej będzie Ci potem przychodziło pisanie kolejnych. Początkujący copywriter pewnie musi poświęcić na ten etap trochę więcej czasu. 

I tu znów pojawia się pytanie: czy brać mniej pieniędzy, bo idzie mi to szybko i sprawnie? Czy przeciwnie – brać więcej, bo przemawia za mną doświadczenie? 

Zła wiadomość jest tak, że zostawiam Cię z tym pytaniem. Dobra jest taka, że masz tu pełną wolność i swobodę w podjęciu decyzji. 

Zasadnicze pisanie tekstów

Ostatni etap to pisanie. Dobry tekst nie powstaje w ciągu jednej chwili. Musisz cały czas pamiętać o jego celu i poszczególnych elementach. To też wymaga czasu. Nie szacuj więc swojej pracy według sprawności klikania. Wszelkiego rodzaju treści sprzedażowe nie muszą być napisane w pięć czy piętnaście minut. Nikt Ci nie da medalu za szybkie klikanie. Nawet Ci za to nie zapłacą. Natomiast za treści napisane starannie i z rozmysłem (choć też medalu za nie nie dostaniesz) klienci zapłacą Ci znacznie chętniej. 

Moje doświadczenia

Ja wyszłam z założenia, że to nie temat decyduje o cenie, a charakter czy może raczej rodzaj treści. Czy się z nam czy nie – to klienta nie interesuje, on chce dobry, merytoryczny tekst i taki mam mu dostarczyć. Jeżeli się znam, to po prostu oszczędzam na czasie, a tę oszczędność mogę przeznaczyć na teksty dla mnie trudniejsze. Moje rozróżnienie dotyczy raczej poziomu skomplikowania. Tekst popularno – naukowy jest prostszy, więc i jego wykonanie jest prostsze. Tekst specjalistyczny wymaga więcej przygotowań niezależnie od tematu, dlatego jest droższy. Natomiast eksperckie treści to już zupełnie inna bajka. 

Dlatego, gdy zajrzysz do zakładki z moim cennikiem, znajdziesz tam rozróżnienie na:

  • artykuły eksperckie;
  • artykuły blogowe;
  • artykuły sponsorowane;
  • opisy produktów.

Kiedyś były jeszcze tanie teksty zapleczowe, ale już ich nie przygotowuję. Teraz już tylko merytoryczne teksty i treści na strony internetowe. 

Od pewnego czasu rozszerzyłam też zakres swojej działalności i pisanie to nie jest jedyna rzecz, jaką robię. Obecnie w mojej ofercie jest cały content marketing na stronę internetową, więc poza pisaniem opracowuję też strategię content marketingu, projektuję komunikację i układam treści zgodnie ze ścieżką zakupową klienta. 

Taka opieka nad całą koncepcją content marketingową ma dla klientów tę zaletę, że całą stronę www wypełniają spójne treści. W ogóle cała komunikacja wtedy jest spójna, a content marketing ma szanse zadziałać. 

Cennik copywritera – warto również przemyśleć

Jeżeli specjalizujesz się w określonej dziedzinie czy określonym rodzaju tekstów (niech to będę dla przykładu artykuły eksperckie), to ze względu na tę specjalizację, ja bym wyceniła to nieco wyżej. Przecież każdy specjalista bierze większe pieniądze, gdy ma się w swojej dziedzinie wykazać. 

I choć oczekiwania finansowe copywriterów czasami są naprawdę wygórowane, to widziałam już niejeden cennik copywritera z zaniżonymi stawkami. Nie rób więc sobie tego. 

Zdarza się też, że copywriterzy obniżają swoje stawki za opisy produktów. Dlaczego? Takie działanie świadczy o braku wiedzy na temat tego rodzaju treści. Przecież opisy produktów maja sprzedawać. To są bardzo ważne teksty. Jeżeli są dobrze przygotowane, to przyniosą konkretne pieniądze zleceniodawcy. Dlaczego więc Tobie mają ich nie przynieść? 

Jest jeszcze copywriting SEO. Wielu również wycenia te teksty zbyt nisko. Przecież rzetelna analiza słów kluczowych pochłania mnóstwo czasu. Źle wykonana nie przyniesie klientowi efektu. Tu wyliczanie znaków ze spacjami w ogóle nie powinno mieć miejsca.

Jeszcze inaczej powinno się wyceniać teksty na landing page. To strona sprzedażowa, na której tekstu nie powinno być dużo, za to każde słowo powinno mieć określone znaczenie i zadanie. 

Wpisy blogowe publikowane na blogach firmowych są kolejnym elementem, który wymaga odrębnego przemyślenia. No bo jaką pełnią one funkcję? Złożoną! I ta złożoność powinna być widoczna w cenie. 

Zobacz, jak wiele zmiennych wpływa na wycenę w zawodzie copywritera. 

Cennik copywriterów – ile kosztuje praca copywritera?

Gdy mimo wszystko pojawiają się problemy z wyceną swojej pracy, zawsze możesz zerknąć na cenniki innych copywriterów. Oczywiście, każdy z nich stosował własne wskaźniki i własne metody prowadzenia wyliczeń. W związku z tym mogą być też różnice (czasem nawet duże) w stawkach. Bardzo ciekawą analizę przygotował Jerzy A. Kozłowski, który zebrał informacje od kilkunastu copywriterów oraz przejrzał kilkanaście dostępnych w sieci cenników. Na tej podstawie stworzył tekst o rynkowych cenach za różnego typu zlecenia. Jeżeli nadal masz problem ze stworzeniem wyceny, może tu (klik) znajdziesz właściwe odpowiedzi dla siebie. Możesz też zerknąć na mój cennik.

Weź też pod uwagę fakt, że niektórzy rozliczają się projektowo. Na przykład za cała stronę internetową. To jeszcze inna forma wyceny, co nie oznacza, że gorsza czy lepsza. 

Moim zdaniem naprawdę wiele zależy tu od różnorodnych czynników. Wiele może zależeć od tego, jaki to rodzaj zlecenia czy jakiego rodzaju tekstów oczekuje Twój klient. 

A może macie inne metody, sposoby wyceniania swoich tekstów. Może sugerujecie się innymi kryteriami? Wszelkie pomysły będą mile widziane  Zapraszam do dzielenia się swoim doświadczeniem.

4 thoughts on “Ile kosztuje praca copywritera

    • Też właśnie wydaje mi się, że klienci lubią mieć czarno na białym. Stąd moja sympatia do cenników. Starałam się jednak przedstawić plusy i minusy obydwu rozwiązań.

  • najgorzej kiedy zleceniodawca prosi o wycenę łatwego tekstu a w trakcie trwania prac dodaje coraz to nowe wytyczne i robi się z precla tekst specjalistyczny 🙁

    • Oj tak, ale warto w takiej chwili zadbać o siebie i powiedzieć, że w związku z wzrastającymi wymaganiami rośnie również cena tego tekstu i czy się zgadza na nową wycenę. A jeżeli się nie zgadza, to poziom tekstu pozostaje według pierwotnych ustaleń. Z klientami bywa różnie, ale gdy zobaczą, że mają do czynienia z konkretną osobą, to też się ukonkretniają 🙂

      Powodzenia w pracy! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *