Teksty wysokiej jakości – jak je napisać

W miarę wdrażania się w pracę copywritera zaczynają trafiać się również bardziej ambitne zadania. Zanim się takiego podejmiemy, warto pracować nad swoim warsztatem, ale o tym później. Bardziej ambitnym zadaniem są niewątpliwie teksty wysokiej jakości, które umieszczane są przez klientów na stronach. Mogą to być teksty poradnikowe, informacyjne, newsy czy felietony. Wszystko zależy od wymagań i docelowego czytelnika. Jak zatem stworzyć dobre teksty wysokiej jakości, które będą się podobały, wypracują konwersję i skłonią czytelnika by został na dłużej? Oto kilka wskazówek.

Teksty wysokiej jakości technicznie

Nie bez znaczenia jest strona formalna takich tekstów. Muszą one spełniać pewne wymogi, ponieważ chodzi nie tylko o to by czytelnik się zaciekawił, choć to jest najważniejsze. Chodzi też o to, by czytelnik w ogóle dotarł na stronę i potem na niej zechciał pozostać.

Oto wytyczne, które każdy tekst jakościowy powinien spełniać:

  • musi być ciekawy;
  • bezbłędnie napisany (stylistycznie, ortograficznie, gramatycznie i merytorycznie);
  • musi mieć lead i śródtytuły;
  • musi być dobrze skonstruowany graficznie (wypunktowania, wyliczenia, akapity, pogrubienia);
  • długość od 2000 do 5000 zzs (znaków ze spacjami) nie zaleca się krótszych, bo nie będą merytoryczne (ile treści można zmieścić w 1000 znaków? niewiele) ani dłuższych (użytkownicy internetu, aż tak dużo nie czytają).

Teraz trochę o treści

Jeżeli chodzi o treści zawarte w artykule wysokiej jakości, to muszą być one starannie dopracowane. Artykuł powinien być poprzedzony dokładnym i gruntownym researchem. Wiedza powinna być zweryfikowana w kilku źródłach, tak by autor miał pewność, że pisze zgodnie z rzeczywistością. Teksty powinny być jasne, proste i czytelne. W razie poruszania treści fachowych, należy je wyjaśnić, tak by tekst był zrozumiały dla każdego, nie tylko dla specjalisty. Nie bez znaczenia jest też plan tekstu. Gdy zarys treści już jest, trzeba ją uporządkować. Co znajdzie się w leadzie, co w pierwszym i kolejnych akapitach? Porządek pozwoli poprowadzić czytelnika od początku do końca, pozwoli utrzymać jego uwagę i zainteresowanie.

Warto również zadbać o ciekawy i chwytliwy nagłówek. To on jako pierwszy działa na czytelnika i jako pierwszy decyduje, czy tekst w ogóle zostanie „przejrzany”. Jako drugi działa lead. Tu warto dać ważną, istotną informację, ale pozostawić niedopowiedzenie, pytanie, na które czytelnik chce znaleźć odpowiedź i będzie jej szukał w artykule.

Śródtytuły mają znaczenie dla osób, które poszukują konkretnych informacji. Skanują one tekst wzrokiem by wydobyć jedynie to co najcenniejsze. Śródtytuły pomagają to odnaleźć. Służą czytelnikowi, więc służą stronie.

Zakończenie czy podsumowanie też ma znaczenie. Powinno być syntezą wszystkiego w trzech zdaniach. Mogą to być wnioski wypływające z tekstu lub zestawienie informacji, zależnie od charakteru artykułu. Zakończenie powinno być logiczną „kropką nad i” w tekście.

Wiesz, już jak zacząć pisać teksty wysokiej jakości, warto więc napisać kilka na dowolne tematy, jako wprawkę. Wybrać temat, poszukać dostępnych informacji, zaplanować treść, a potem ją zgrabnie i interesująco poprowadzić zgodnie z wytycznymi. Takie przygotowanie doda pewności siebie i pozytywnie wpłynie na warsztat, a jego rozwijanie jest niezwykle istotne.

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: