Dobieranie słów kluczowych – praktyczne wskazówki

Dobieranie słów kluczowych

Dobieranie słów kluczowych

Dobieranie słów kluczowych nie jest zadaniem łatwym, ale nie jest też bardzo trudne. Wystarczy poznać kilka istotnych zasad, trochę poćwiczyć i sprawa stanie się zdecydowanie łatwiejsza. Przede wszystkim jednakże trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że dobieranie słów kluczowych jest bardzo ważne. To, jakie frazy zostaną użyte, decyduje o tym, czy czytelnicy, których chcesz przyciągnąć, rzeczywiście do Ciebie trafią. Prawidłowe dobranie kluczowych zwrotów, ich obudowanie wartościowymi treściami i zamieszczenie na stronie powoduje, że czytelnicy mają większe szanse Cię odnaleźć. O ich znaczeniu i wartości pisała na mojej stronie Marta, w artykule: Słowa kluczowe w tekście na strony www – nie zapominaj o nich„. Ja natomiast wskażę kilka praktycznych sposobów, które pomogą Ci dobrać odpowiednie słowa dla Twojej strony. Zaczynamy!

Dobieranie słów kluczowych, czyli najpierw zadaj sobie pytanie

To jedna z najprostszych i najszybszych metod ustalania słów kluczowych dla witryny. Jeżeli piszesz bloga o podróżach, to zapytaj siebie, za pomocą jakich słów tego bloga można odnaleźć lub jakich słów byś użył/użyła by odnaleźć podobne treści w sieci. Oczywiście trzeba pamiętać też o konkurencji, która w internecie jest bardzo duża, dlatego warto formułować słowa bardziej precyzyjne. Do Twojego bloga doprowadzi słowo podróże – tylko ile czasu zajmie Ci przyzwoite wypozycjonowanie go na to hasło? Bardzo dużo, a pozycja może nie być stabilna. Może też doprowadzić do niego hasło: podróże z dzieckiem, podróże we dwoje, podróże na wyspy, tanie podróże, podróże stopem, podróże kamperem, podróżowanie z psem, podróżowanie na wyspy, podróżowanie do ciepłych krajów, podróżowanie do Włoch i wiele, wiele innych. Widzisz, jakie to bogactwo? Pytanie więc, w czym się specjalizujesz w zakresie swojego podróżowania? Jaka jest specyfika podróży, o których piszesz? Internauci stają się coraz bardziej świadomymi użytkownikami sieci, więc swoje pytania też zadają coraz sensowniej. Podane wyżej określenia to tylko przykłady, które można by mnożyć w nieskończoność. Podobnie jest w kwestii bloga o jedzeniu. Zastanów się, co ma sprowadzić do Ciebie czytelników? Smaczne obiady, dania w pięć minut, pomysły na tanie obiady, pomysły na pyszne śniadania, niskokaloryczne posiłki, dieta dla alergików, dieta bezglutenowa, potrawy z mięs, dania z dziczyzny, dania z drobiu i wiele, wiele innych. W zasadzie, nie ma końca. Można też wykorzystać słowa kluczowe z tzw. długiego ogona. To bardziej rozbudowane zwroty, które znacznie bardziej precyzyjnie działają. Jakie są ich zalety? Przede wszystkim kierują dokładnie tam, gdzie czytelnik chce trafić. Jeżeli szukane słowo kluczowe z długiego ogona będzie na Twojej stronie i czytelnik tam trafi, to z pewnością będzie to idealny reprezentant Twojej grupy docelowej. Przykładem takiego zwrotu może być: „dania ze świerszczy afrykańskich podawane w tradycyjnych wioskach w porze deszczowej”. Prawda, że precyzyjne? Do każdej branży, do każdej dziedziny można takie słowa dopasować. Należy liczyć się z tym, że miesięczna ilość takich zapytań jest bardzo mała. Ale ich skuteczność jest bardzo duża. Czytelnik szuka i znajduje. Nie błądzi.

Key Word Planner, czyli Planer Słów Kluczowych od Google

Planer Słów Kluczowych

Planer Słów Kluczowych

Planer Słów Kluczowych to bardzo przydatne i bardzo praktyczne narzędzie, które pomaga w dobieraniu słów kluczowych do witryny, na bazie samej witryny lub innych określonych wcześniej słów. Obecnie, narzędzie jest nieco mniej precyzyjne niż było kiedyś, niemniej nadal bardzo przydatne. Warto się z nim zapoznać, poświęcić mu kilka chwil, żeby zrozumieć jego działanie, bo może się okazać bardzo praktyczne. Sprawdzi się w planowaniu działań zarówno blogera jak i copywritera. Nie będę opisywała działania całego narzędzia, wskażę tylko ważniejsze jego elementy. Po zalogowaniu pojawia się kilka opcji, które można wybrać, to znaczy, co teraz chcesz robić z planerem. Można zaplanować płatną reklamę opartą na słowach kluczowych – tu należy określić jej budżet, a planer przedstawi prognozy. Można też zyskać pomoc w sprawie samych fraz. I tak, planer pomoże określić Ci słowa odpowiednie dla Twojej witryny, pomoże określić ich cechy (konkurencyjność i częstotliwość) oraz pomoże wygenerować nowe słowa na bazie już określonych przez Ciebie. To bardzo duża pomoc i ogromne wsparcie w planowaniu, ponieważ opiera się na danych z wyszukiwarki Google. Czego można chcieć więcej? Wspomniałam o cechach słów kluczowych. Są one ważne przy planowaniu swojej strategii. Częstotliwość danego słowa, danej frazy, to informacja o tym, jak często w ciągu miesiąca jest ona wpisywana jako zapytanie przez użytkowników. Innymi słowy, jak często jest wyszukiwana. Wspomniane wcześniej „podróże”, będą wyszukiwane bardzo często, bo jest to dość popularna fraza. Natomiast „potrawy ze świerszczy afrykańskich”, które też podawałam, będą cieszyły się znacznie mniejszą popularnością i fraza ta nie będzie wyszukiwana zbyt często w skali miesiąca. Druga rzecz, czyli konkurencyjność. Informuje ona, jak wiele stron pozycjonuje się również na tę frazę. Jeżeli jest wysoka konkurencyjność – to znaczy, że wiele stron też ją wybrało. Tak może być z frazą „podróże”. Niska konkurencyjność informuje o tym, że nie wiele stron się na tę frazę pozycjonuje, łatwo więc będzie się wybić. Jakie frazy są najlepsze? Takie, które mają niską konkurencyjność, ale wysoką częstotliwość wyszukiwania.

Trendy Google

Trendy Google

Trendy Google

Narzędzie, jakim jest analiza trendów w Google to wsparcie w poszukiwaniu i dobieraniu słów kluczowych oraz określaniu ciekawych i popularnych tematów w zakresie określonej frazy. Przede wszystkim, narzędzie to wskazuje, jakie frazy i tematy zyskały popularność w ostatnim czasie i przez najbliższe dni lub nawet tylko godziny będą rosły pod względem zainteresowania internautów. Trzeba sobie zdawać sprawę, że w sieci niektóre tematy żyją bardzo długo i cieszą się popularnością, a inne wymierają zaraz po pojawieniu się. I tak, trendy pokazują, co jest obecnie popularne. Nie zawsze to ma znaczenie, ponieważ zwykle blogi są o określonej tematyce, nie są o wszystkim. Prowadząc bloga podróżniczego, nie będziesz pisać o polityce w Polsce, bo to akurat zyskuje w notowaniach. Jednakże, można wprowadzić wybraną przez siebie frazę, a narzędzie podpowie, jakie tematy z nią powiązane stają się obecnie popularne, jak kształtuje się popularność frazy i jak można do niej podejść. Analiza tych informacji pomoże w pełni wykorzystać sytuację w sieci i moc danego zwrotu, by przyciągnąć uwagę właśnie do Twojej strony, a o to przecież chodzi. Zachęcam do korzystania z tego narzędzia, bo może być na prawdę bardzo pomocne.

Nasycenie

Nie tylko dobór słów kluczowych jest ważny. Liczy się też ich nasycenie w tekście. Słowa kluczowe muszą się w nim znaleźć w odpowiedniej ilości. Jaka jest ta ilość? Tu, jedyną prawidłową odpowiedzią jest: to zależy. Obecnie, Google chętniej pozycjonuje treści wartościowe, sensowne, które mogą dać czytelnikom jakąś wartość. Napychanie tekstu frazami spowoduje, że będzie on miałki i bez znaczenia. Dobieranie słów kluczowych  nie ma bowiem służyć temu by zalać nimi swoją stronę, ale temu by je mądrze wykorzystać. Im krótszy tekst, tym mniej razy powinny się pojawić. Im dłuższy, tym więcej. Pamiętać należy o tym, by w każdym tekście słowa kluczowe pojawiły się kilka razy, ale w sposób naturalny i gramatyczny. Można je odmieniać przez liczby i przypadki, bo algorytm Google jest coraz mądrzejszy i zaczyna to rozumieć. Odmienianie pomoże w ich naturalnym stosowaniu. Trzeba pamiętać, by słowo kluczowe znalazło się w tytule artykułu i w przynajmniej jednym podtytule, jeżeli takie są zamieszczane. Ważne jednak by nie dać się zwariować. Jeżeli masz genialny pomysł na tytuł i wiesz, że ruszy czytelników, ale nie da się tam „wcisnąć” słowa kluczowego, to nie rób tego na siłę. Zostań przy genialnym tytule, bo jest znacznie ważniejszy. Też czasem rezygnuję z zamieszczania słowa kluczowego w tytule tekstu, na rzecz jego ciekawszego brzmienia. Treści są tworzone przede wszystkim dla czytelników. Wyszukiwarki mają być tylko pomocą, mają służyć jedynie temu by czytelnicy do Ciebie dotarli, nie mogą być naczelnym celem i adresatem. A dobry tekst, nawet bez słowa kluczowego w tytule zyska popularność właśnie dzięki czytelnikom.

A jak to jest u Was? Dobieranie słów kluczowych to dla Was łatwe i proste zadanie, czy raczej wyzwanie, z którym się męczycie? Korzystacie z narzędzi, które mogą być pomocne? Macie swoje tajemne sposoby? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach. Jeżeli zaś, ktoś z Was, Drodzy Czytelnicy, ma problem z dobieraniem fraz dla siebie albo nie wie jak się za to zabrać, albo poszukuje inspiracji, to można zajrzeć tutaj i pobrać zeszyt ćwiczeń, w którym można to potrenować. Możecie też napisać do mnie na adres: kontakt@sferacopywritera.pl, a ja z przyjemnością pomogę dopasować odpowiednie zwroty dla Twojej strony.

6 thoughts on “Dobieranie słów kluczowych – praktyczne wskazówki

    • Dokładnie tak jest 🙂 To się czuje po prostu, ale jak ktoś zaczyna, to może mieć z tym pewne problemy. Jeszcze nie ma nawyku, wprawy. Właśnie dla takich osób jest ten poradnik. To pewien trop, wskazówka, w którą stronę iść 🙂

    • Zgadzam się 🙂 Wyczucie jest tu najważniejsze. Trzeba je jednak na czymś budować, mieć podstawy. Podstawę może stanowić wiedza lub narzędzia. Z biegiem czasu działanie stanie się bardziej naturalne 🙂

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: