Jak wycenić pracę copywritera

copywriter ustala cennik

Copywriter cennik musi starannie przemyśleć

Każdy copywriter cennik układa starannie, pieczołowicie i z ogromną rozwagą. Wycenianie swojej pracy nie jest łatwe. Szczególnie, gdy pracuje się w charakterze freelancera, a wykonana praca ma w pewnym sensie wymiar artystyczny. Pod uwagę trzeba wziąć bardzo różne zmienne, różne elementy składowe, które w ostateczności zdecydują o cenie czy też wartości zrealizowanego przez ciebie zlecenia. Trzeba też wyeliminować wewnętrzne głosy, które albo każą ci obniżyć stawkę „bo nikt przecież tobie tyle nie zapłaci”, albo ją podnieść „bo przecież jesteś super, ekstra, najwspanialszy”. Ceny powinny być wypadkową, ale powinny cię też satysfakcjonować. W poniższym tekście nie podam ci gotowego rozwiązania czy gotowego cennika. Podpowiem, jak możesz wycenić swoją pracę i co wziąć pod uwagę. Dam ci pewne narzędzia, które pomogą ci określić twoje stawki. Jednak ostateczne kwoty całkowicie zależą od ciebie.

Umiejętności i doświadczenie

Najważniejsze jest by swoją pracę wyceniać uczciwie i adekwatnie do posiadanych umiejętności oraz doświadczenia. Przy czym, to umiejętności są zdecydowanie ważniejsze niż staż w zawodzie. To, że jesteś copywriterem od pół roku, nie znaczy, że masz cenić się niżej niż ktoś ze stażem 2 lata. Jeżeli wiesz, że Twoje teksty są dobre, rozumiesz zasady i reguły rządzące pisaniem w sieci, wiesz na czym polega konstruowanie tekstów, które oddziałują na czytelników, to dlaczego masz nisko wycenić swoją pracę? To bardzo częsty błąd copywriterów. Zaniżają oni swoje wynagrodzenie, ponieważ nie czują się warci większych pieniędzy, czy też nie czują się uprawnieni do tego, by zażądać wyższych stawek. Trzeba tu jednak mieć również na uwadze to, czy rzeczywiście mamy tak wysokie umiejętności, jak nam się wydaje. Czasem patrzymy na świat przez zbyt różowe okulary i w zasadzie średniej jakości teksty uważamy za dzieło sztuki. Jeżeli dopiero zaczynasz i nie masz pewności, poproś kogoś bardziej doświadczonego, kto powie ci, na jakim jesteś etapie i co zrobić by swoją pracę udoskonalić albo jak ją możesz wycenić.

Wymagania i oczekiwania

To powinien być drugi czynnik, który pomoże ci podjąć decyzję. Jeżeli pisanie jest twoją pracą dorywczą, patrzysz na to pewnie w nieco inny sposób niż ktoś, kto zajmuje się tym zawodowo w pełnym wymiarze czasu. Spróbuj na to spojrzeć właśnie w ten sposób. Ile pieniędzy potrzebujesz, żeby się utrzymać w miesiącu? (Mam świadomość, że praca nie powinna być wyliczana wyłącznie na minimum naszych potrzeb. Każdy jednak doświadczony i odnoszący sukcesy w branży copy, wie ile warta jest jego praca i nie potrzebuje tego typu tekstów. Moje wskazówki są głównie dla początkujących, a ci raczej nie mogą żądać stawki opartej również na ich renomie)Mając określone miesięczne potrzeby finansowe, można teraz określić, jaką kwotę należałoby zarobić dziennie, żeby sprostać swoim własnym oczekiwaniom. Kwotę dzienną dzielimy na zlecenia lub czas potrzebny na ich wykonanie i sprawa załatwiona. Oczywiście, w miarę nabywania doświadczenia, budowania swojej marki i doskonalenia warsztatu można podnosić swoje stawki. Trzeba to jednak robić z głową i rozsądnie. W ten sposób, wraz z rozwojem umiejętności będzie również rozwijała się gratyfikacja.

cennik copywritera

Obliczanie stawek za teksty nie jest proste

Czas na zlecenie

Nie bez znaczenia jest też czas, jaki poświęcamy na zlecenie. Zwykle copywriterzy wyceniają swoje teksty w rozliczeniu 1000zzs (znaków ze spacjami) to bardzo dobry i praktyczny sposób, który pozwala też na dokonanie pewnych porównań w stawkach, zwłaszcza gdy bierzemy udział w ofertowaniu. Jednak, ten sposób niejako pomija cały proces przygotowania się do pisania. Jeżeli dostajesz temat, który masz opracowany w głowie w najdrobniejszym szczególe, jest to twoja branża, pasja i konik, to napisanie dobrego tekstu zajmie ci pół godziny. Jednakże, jeżeli jest to branża, w której musisz się odrobinę dokształcić, to czas może się wydłużyć i do dwóch godzin (research, zapoznanie się z treściami, zrozumienie ich i ułożenie tekstu). Obserwując grupy copywriterów zauważyłam tutaj dwie szkoły. Jedna zakłada, że teksty subiektywnie trudniejsze powinny być droższe (tylko, że wówczas copy, który ten akurat temat zna może je zgarnąć taniej). Druga szkoła zakłada, że wiedza i doświadczenie kosztuje i tematy, na których copy zna się doskonale powinny być droższe. Ja wyszłam z założenia, że to nie temat decyduje o cenie, a charakter tekstu. Czy się z nam czy nie – to klienta nie interesuje, on chce dobry, merytoryczny tekst i taki mam mu dostarczyć. Jeżeli się znam, to po prostu oszczędzam na czasie, a tę oszczędność mogę przeznaczyć na teksty dla mnie trudniejsze. Moje rozróżnienie dotyczy raczej poziomu skomplikowania. Tekst popularno – naukowy jest prostszy, więc i jego wykonanie jest prostsze. Tekst specjalistyczny, ekspercki wymaga więcej przygotowań niezależnie od tematu, dlatego jest droższy.

Cennik copywriterów

Gdy mimo wszystko pojawiają się problemy z wyceną swojej pracy, zawsze można zerknąć na cenniki innych copywriterów. Oczywiście, każdy z nich stosował swoje własne wskaźniki i swoje własne metody prowadzenia wyliczeń. W związku z tym mogą być też różnice (czasem nawet duże) w stawkach. Bardzo ciekawą analizę przygotował Jerzy A. Kozłowski, który zebrał informacje od kilkunastu copywriterów oraz przejrzał kilkanaście dostępnych w sieci cenników. Na tej podstawie stworzył tekst o rynkowych cenach za różnego typu zlecenia. Jeżeli nadal masz problem ze stworzeniem wyceny, może tu (klik) znajdziesz właściwe odpowiedzi dla siebie.

A może macie inne metody, sposoby wyceniania swoich tekstów. Może sugerujecie się innymi kryteriami? Wszelkie pomysły będą mile widziane 🙂 Zapraszam do dzielenia się swoim doświadczeniem.

4 thoughts on “Jak wycenić pracę copywritera

    • Też właśnie wydaje mi się, że klienci lubią mieć czarno na białym. Stąd moja sympatia do cenników. Starałam się jednak przedstawić plusy i minusy obydwu rozwiązań.

  • najgorzej kiedy zleceniodawca prosi o wycenę łatwego tekstu a w trakcie trwania prac dodaje coraz to nowe wytyczne i robi się z precla tekst specjalistyczny 🙁

    • Oj tak, ale warto w takiej chwili zadbać o siebie i powiedzieć, że w związku z wzrastającymi wymaganiami rośnie również cena tego tekstu i czy się zgadza na nową wycenę. A jeżeli się nie zgadza, to poziom tekstu pozostaje według pierwotnych ustaleń. Z klientami bywa różnie, ale gdy zobaczą, że mają do czynienia z konkretną osobą, to też się ukonkretniają 🙂

      Powodzenia w pracy! 🙂

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: