Co powinien wiedzieć copywriter zanim zacznie realizować zlecenia

Co powinien wiedzieć copywriter zanim zacznie realizować zlecenia

co powinien wiedzieć copywriter

Wszystko, co powinien wiedzieć copywriter zanim zacznie realizować zlecenia, może mu pomóc ją dobrze wykonywać, ale również chronić siebie i swoje interesy. Copywriter pracujący w agencji jest w innej sytuacji. Jego prawa pracownicze i autorskie zabezpiecza agencja. Copywriter na freelansie musi sam zadbać o siebie od początku do końca.

Wiedza branżowa

Wiedza branżowa pozwala stworzyć treści, które rzeczywiście działają i konwertują. Każda strona internetowa jest po coś, ma jakiś cel. Najczęściej tym celem jest sprzedaż. Pisanie tekstów, które sprzedają to konieczność, by zyskać i utrzymać stabilną pozycję w zawodzie.

Do tego, przyda się podstawowa znajomość SEO i o content marketingu. Dzięki temu można stworzyć teksty dobre nie tylko marketingowo, ale również internetowo. Teksty przyjazne czytelnikom i wyszukiwarkom, co w konsekwencji również ma znaczenie marketingowe. Pamiętaj, że praca jaką jest copywriting może oferować bardzo różne zlecenia, stąd konieczność rozwijania swoich umiejętności i poszerzania wiedzy.

co powinien wiedzieć copywriter

Content marketing

Content marketing to nic innego, jak strategia treści, która ma prowadzić odbiorców przez cały lejek marketingowy i sprzedażowy. Od pierwszego spotkania z marką aż do podjęcia decyzji o zakupach i przejściu do bramki płatności.

Każdy content writer, a copywriter freelancer to również taka osoba, powinien systematycznie poszerzać swoją wiedzę z content marketingu.

W tym miejscu dodam też, że warto również rozszerzać swoją wiedzę z zakresu marketingu ogólnie. To też ma ogromne znaczenie dla skuteczności pracy copywritera i generowania przez niego wysokich konwersji.

Social media

Działania marketingowe bez mediów społecznościowych to spory strzał w kolano. Dziś social media bardzo się profesjonalizują i publikowanie tam swoich treści, pokazywanie i promowanie wizerunku może przynieść naprawdę ciekawe owoce.

Warto jednak wiedzieć, że samo pojawienie się w mediach społecznościowych nie przyniesie Ci jeszcze klientów. Warto opracować całą strategię social media, przemyśleć swoją rolę, charakter działania i styl mediów społecznościowych. Bez tego Twoje social media będą tylko pożeraczem czasu i energii.

Hasła reklamowe

Opcjonalnie możesz się też wyspecjalizować w tworzeniu haseł reklamowych. To dobre pieniądze, ale praca przy nich bywa bardzo trudna, męcząca i eksploatującą. Dlatego dobrze się nad tym zastanów.

Możesz też pisać teksty specjalistyczne, artykuły blogowe czy teksty sprzedażowe, a z haseł reklamowych korzystać, jako uzupełnienie Twojej oferty.

Strony internetowe i sklepy

Przy tym temacie od razu jeszcze jedno rozszerzenie. Warto sobie od razu z góry ustalić profil klientów, dla których chcesz pracować. Czy mają to być głównie strony internetowe, czy raczej wolisz pracować dla sklepów internetowych.

Charakter pracy jest wówczas nieco inny, jak również zakres prac, których będziesz się podejmować. Teksty na strony internetowe mają przede wszystkim wspierać lejek i budować wizerunek. Natomiast teksty sprzedażowe (czyli te do sklepów internetowych) mają za zadanie… sprzedawać 🙂

Do tego dochodzą kwestie rodzajów tekstów. Czy będą to artykuły eksperckie, specjalistyczne artykuły, a może wolisz pisać osobny artykuł sponsorowany. Ogromne znaczenie dla sklepów internetowych mają też opisy produktów. W zawodzie copywritera umiejętność ich prawidłowego przygotowywania jest niezwykle istotna, a musisz wiedzieć jedną rzecz: to one mają moc sprzedają, więc od nich zależy skuteczność Twojej pracy. 

Możesz też skupić się tylko na pisaniu tekstów na landing page. To specyficzne strony sprzedażowe, których zadaniem jest prowadzenie odbiorcy od razu do oferty. Ich projektowanie jest bardzo ciekawe, a pisanie tekstu na landing jest bardzo kreatywnym zadaniem.

Słowa kluczowe

Bez względu na to, jaką specjalizację dla siebie wybierzesz, musisz opanować sztukę dobierania i rozmieszczania słów kluczowych w tekstach. To niezwykle istotna sprawa. W zasadzie nie powinno się zaczynać pisania tekstów bez dokładnej i głębokiej analizy słów kluczowych dla danego tematu. 

Każdy copywriter pracujący w sieci powinien umieć się nimi posługiwać, bo to one odpowiadają (między innymi) za generowanie ruchu z wyszukiwarki. A wiadomo, że im wyżej jest strona w wyszukiwarce google, tym więcej nowych użytkowników ją odwiedzi i jest większa szansa na zakończenie tych odwiedzin zakupami. 

W temacie słów kluczowych może Ci z powodzeniem pomóc kurs copywritingu (seo copywriting) czy kurs pisania tekstów pozycjonujących. Będą dla Ciebie doskonałą bazą pod dalszą pracę. Pamiętaj też, że algorytmy Google się zmieniają, a dobry copywriter to taki, który jest na bieżąco. 

Pamiętaj też, że raz napisany tekst wymaga później aktualizacji i optymalizacji pod nowe wytyczne. W przeciwnym razie spadnie w wynikach wyszukiwania i nie będzie na Ciebie pracował. 

Na koniec

W zawodzie copywritera masz wiele opcji specjalizowania się. Choć przyjęło się ogólnie, że to po prostu pisanie tekstów, to jest wiele dróg, którymi możesz pójść (strony internetowe, opisy produktów, teksty zapleczowe). Przy czym copywriter freelancer ma tę wygodę, że może sobie z tą swoją specjalizacją swobodnie działać. Może ją zmieniać i testować najlepsze dla siebie ścieżki. A i tak dobry copywriter zawsze znajdzie dla siebie potencjalnych klientów.

Kwestie umów

To, co powinien wiedzieć copywriter, to również formalności. Każde zlecenie powinno zostać sformalizowane. Nie ma obowiązku podpisywania umowy. W polskim prawie umowa ustna jest tak samo wiążąca jak spisana, a szczegóły ustalane za pomocą maili stanowią jej potwierdzenie.

Ważne jednak, by orientować się w zawartych w niej zapisach i nie zgodzić się na zapisy niekorzystne. Niezależnie, czy jest to umowa o współpracy (zawierana pomiędzy dwiema firmami), czy umowa o dzieło (zawierana między firmą i osobą fizyczną), w każdym przypadku powinna ona tak samo chronić prawa jednej i drugiej strony.

Jeżeli wskazywane są terminy oddania prac, niech będą też wskazane terminy ich akceptacji. Jeżeli wskazane są konsekwencje przekroczenia terminów przez pracownika, niech będą również konsekwencje dla pracodawcy. Umowa powinna stawiać obie strony na równej pozycji. Ty, jako copywriter powinieneś zadbać o kilka istotnych dla Ciebie elementów:

  • ustal wynagrodzenie
  • termin akceptacji dzieła
  • skutki braku akceptacji w terminie
  • termin opłacenia dzieła
  • można też ustalić zakres dzieła, jeżeli jest to możliwe do wykonania przed rozpoczęciem pisania

Niezależnie od tego, czy umowa dotyczy stałej współpracy, czy tylko jednorazowego zlecenia, konieczne jest zadbanie o własnej interesy.

To samo dotyczy nawiązywania współpracy z agencją reklamową, choć umowa będzie nieco inna. Zdarza się jednak, że rekrutujący do agencji reklamowej stawiają bardzo wygórowane wymagania, a oferowane wynagrodzenie jest dramatycznie małe. Nie zgadzaj się na to.

Pamiętaj, że jeżeli tworzysz wartościowe treści, które sprzedają, to klient (lub klient agencji reklamowej) nie wydaje na nie tak naprawdę ani złotówki. Inwestuje, ale po pewnym czasie ta inwestycja mu się zwróci i to z nadwyżką. Ty, jako twórca treści, które konwertują, musisz przede wszystkim o tym pamiętać, by mieć dla siebie dobrą pozycję negocjacyjną.

Poza tym takie tworzenie treści to nie jest wcale prosta sprawa, a za trudne zadania należy się adekwatne wynagrodzenie.

Jeżeli pracujesz na własny rachunek i strona finansowa, rozliczeniowa nie jest dla Ciebie zbyt zrozumiała lub nie lubisz takich zagadnień – to warto skorzystać tym miejscu ze wsparcia specjalistów. To, że jesteś dobrym copywriterem, nie znaczy, że jesteś tez dobrym księgowym 🙂

NDA, czyli umowa o poufności

Czasem pracodawcy oczekują podpisania umowy o zachowaniu poufności. Nie ma się co obrażać na takie umowy, ale też warto je uważnie przeczytać i nie na wszystko się zgadzać. Zachowanie poufności to zabezpieczenie interesów zleceniodawcy. Chroni on swój pomysł, markę, klientów.

Jeżeli umowa jest spisana na uczciwych warunkach, to można ją podpisać, nawet jeżeli zawarte w niej kary finansowe są dosyć wysokie. Wystarczy wywiązać się z umowy i nie będzie konieczności ich ponoszenia, więc nie stanowią zagrożenia. Jakie zapisy powinny budzić zastrzeżenie?

  • jeżeli klient, z którym już jakiś czas współpracujesz, nagle chce spisać taką umowę, a tajemnica obowiązuje Cię wstecz. Na to nie wolno się zgadzać
  • jeżeli klient zabrania Ci mówić nawet o tym, że dla niego piszesz, to powinna się zapalić czerwona lampka. Niby dlaczego masz o tym nie mówić? Dane, stawki, pomysły, treść tekstów i wiele innych elementów można i należy chronić. Sam fakt współpracy powinien być jawny.

Warto wypracować sobie wzór umowy o współpracy i za każdym razem się nim posługiwać. To znacznie ułatwia i przyspiesza zawieranie porozumienia i domykanie etapu ustaleń przed przystąpieniem do realizacji zlecenia.

Bardzo starannie też sprawdź zapisy dotyczące samego tworzenia tekstów. W jaki sposób masz je zabezpieczać i przechowywać. Czy tworzenie tekstów w zewnętrznych, onlineowych edytorach jest dopuszczone, jakie programy są dopuszczalne. Ja bardzo często tworzę teksty sprzedażowe w zewnętrznych edytorach, które sprawdzają mi słowa kluczowe czy czytelność tekstów. Nie wyobrażam sobie, by teraz taka praca była dla mnie niedostępna. Edytory ułatwiają i usprawniają tworzenie tekstów, więc dlaczego by z nich nie korzystać.

co powinien wiedzieć copywriter

Temat praw autorskich

Skoro o umowach i formalnościach mowa, to musisz też zapoznać się z przepisami polskiego prawa w temacie praw autorskich. Ogólnie dzielą się one na dwa rodzaje: osobiste prawa autorskie i majątkowe prawa autorskie do tekstów. Osobistych praw autorskich nie można się wyzbyć. Zawsze będzie autorem danego artykułu. Natomiast prawa majątkowe można sprzedawać na stałe lub udzielać na nie licencji. 

Zanim przystąpisz do swojej pracy, omów ze zleceniodawcą kwestię praw autorskich, żeby potem nie było zaskoczenia czy rozczarowania. 

Co powinien wiedzieć copywriter – rozliczenia

Można mieć własną księgową, szczególnie jeżeli prowadzi się własną działalność. W pewnym wymiarze jednakże wystawianie faktur czy rachunków powinno być normalną praktyką samego copywritera.

Samodzielne wystawianie dokumentów rozliczeniowych przyspiesza często pracę, ułatwia ją i czyni bardziej płynną. Kierowanie wszystkich rozliczeń do księgowej może jej pracę poważnie sparaliżować.

Skoro więc będziesz samodzielnie wystawiać rachunki i faktury, warto wiedzieć, jak to się robi. Co to jest netto? Co to jest brutto? Jaką wartość VAT trzeba naliczyć, a na jakim poziomie rozlicza się podatek dochodowy? To bardzo ważne i poważne sprawy, dlatego warto zasięgnąć tu rzetelnych i pewnych informacji, żeby nie narobić sobie kłopotów.

To oczywiście jedynie podstawa. To baza, bez której ciężko bezpiecznie, rozsądnie i dobrze pracować w tym zawodzie. Jeżeli szukasz więcej informacji, zapraszam do zakładki sklep i materiały do pobrania. Tam cały czas pojawiają się kolejne materiały edukacyjno – informacyjne, których celem jest właśnie wsparcie copywriterów w ich drodze do rozwoju zawodowego. A jakie jest Wasze zdanie? Coś należałoby dodać do tego zestawienia? A może coś usunąć? Czekam na Wasze opinie.

Pisanie tekstów to praca bardzo przyjemna i niezwykle ciekawa. Niezależnie od tego, czy tworzysz treści na strony internetowe, opisy produktów inne teksty w konkretnej dziedzinie – zawsze jest ciekawie i porywająco.

16 thoughts on “Co powinien wiedzieć copywriter zanim zacznie realizować zlecenia

  • Wchodząc tutaj spodziewałem się jakichś porad stricte warsztatowych, ale nie czuję się zawiedziony. Fajny, rzetelnie napisany tekst, który rzeczywiście może być przydatny zarówno dla nowicjuszy, jak i tych, którzy copywritingiem zajmują się już od jakiegoś czasu.

    Pozdrawiam,
    kolega po fachu 😉

    • Cieszę się, że tekst może być przydatny 🙂 Taka jego rola – żeby ktoś z niego mógł zrobić użytek 🙂

      Pozdrawiam 🙂

    • To fakt, dzięki za dopowiedzenie 🙂 Prawa autorskie i wycena jest też niezwykle istotna. O wycenie pisałam osobny artykuł, ale te prawa autorskie to cenna podpowiedź!

  • Przyznam, że również spodziewałam się porad o tym jak pisać. Zostały jednak poruszone kwestie, o których początkujący często zapominają oraz niuanse, które czasem umykają i tym doświadczonym. A zwłaszcza tym, którzy mają stałych klientów i „godzą się na więcej” w ramach dobrej współpracy.

    • To chyba nie pozostaje mi nic innego, jak napisać tekst warsztatowy 🙂 Mam jednak nadzieję, że i te informacje okażą się przydatne i praktyczne. A o dopilnowaniu spraw formalnych zapomina się, niestety, bardzo często.

  • Ale trafiłaś ! Od nie dawna jestem takim copywriter’em, ale pracuje w agencji. Ze swojego krótkiego doświadczenia wiem jak ciężkie jest napisanie dobrego tekstu, kiedy kilka artykułów pod rząd jest tej samej tematyki. Czasami aż plącze się człowiekowi język i kończy słownictwo. Synonimy i słownik ortograficzny zawsze jest otwarty w kartach przeglądarki. Twój tekst okazał się pomocny i uświadomił mi, że zanim zabiorę się do pisania czegoś o czym wiem niewiele mogę poszukać podobnych artykułów by dowiedzieć się co nieco na dany temat. Dziękuję ! 🙂

    • Oj, tak. Pisanie na ten sam temat może być bardzo eksploatujące. Za to jak rozwija kreatywność! 😉 Z czasem nabiera się pewnej wprawy i umiejętności spojrzenia na ten sam temat z różnych punktów widzenia. Dzięki temu łatwiej stworzyć ciekawe i różnorodne teksty. Zapraszam do regularnej lektury, może jeszcze będę mogła się przydać 😉

  • Ciekawy i profesjonalny artykuł. Rzeczywiście treść umów zlecenie czy o dzieło może być dowolna, więc warto je uważnie czytać. Z drugiej strony pracodawcy często źle znoszą próbę ingerencji w treść umów…

    • Dziękuję za miłe słowa. To prawda, pracodawcy często tak konstruują umowy, by były one jednostronnie wygodne. Warto jednak walczyć o swoje prawa i nie dać się wykorzystywać.

  • Tematy, które poruszasz są ważne. Wiedza i kompetencje to oczywiście podstawa. Istotne są też kwestie umów – tak, by nie „wplątać się” w coś podejrzanego. Umowa ma chronić interesy dwóch stron i trzeba o tym pamiętać. Rozliczenia też są ważne, nawet jeśli nie wiemy, jak to zrobić to trzeba niestety się z tym zapoznać, dowiedzieć się lub zatrudnić księgową 🙂

    • Dokładnie tak jest, właśnie dlatego chciałam poruszyć te kwestie. Nawet jeżeli tekst nie wyczerpuje tematu (a na pewno tak jest, bo o samych umowach można by pisać w nieskończoność 😉 ) to jest z pewnością wskazówką, na co powinno się zwracać uwagę. Mam nadzieję, że przynajmniej kilka osób uświadomi sobie dzięki temu, jak ważna jest wszechstronność „na freelansie”, a tym samym uchroni się przed kłopotami 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *