Co powinien wiedzieć copywriter zanim zacznie realizować zlecenia

co powinien wiedzieć copywriter

Wszystko co powinien wiedzieć copywriter przed rozpoczęciem swojej pracy może mu pomóc ją dobrze wykonywać, ale również chronić siebie i swoje interesy. Copywriter pracujący w agencji jest w innej sytuacji. Jego prawa pracownicze i autorskie zabezpiecza agencja. Copywriter na freelansie musi sam zadbać o siebie od początku do końca.

Wiedza branżowa

Wiedza branżowa pozwala stworzyć teksty wysokiej jakości, które rzeczywiście działają i konwertują. Każda strona internetowa jest po coś, ma jakiś cel. Najczęściej tym celem jest sprzedaż. Umiejętność tworzenia tekstów, które sprzedają to konieczność, by zyskać i utrzymać stabilną pozycję w zawodzie. Do tego, przyda się podstawowa znajomość SEO. Dzięki temu, można stworzyć teksty dobre nie tylko marketingowo, ale również internetowo. Teksty przyjazne czytelnikom i wyszukiwarkom, co w konsekwencji również ma znaczenie marketingowe.

co powinien wiedzieć copywriter

Kwestie umów

Każde zlecenie powinno zostać sformalizowane w taki czy inny sposób. Nie ma obowiązku podpisywania umowy. W polskim prawie umowa ustna jest tak samo wiążąca jak spisana, a szczegóły ustalane za pomocą emaili stanowią jej potwierdzenie. Ważne jednak, by orientować się w zawartych w niej zapisach i nie zgodzić się na zapisy niekorzystne. Niezależnie, czy jest to umowa o współpracy (zawierana pomiędzy dwiema firmami), czy umowa o dzieło (zawierana między firmą i osobą fizyczną), w każdym przypadku powinna ona tak samo chronić prawa jednej i drugiej strony. Jeżeli wskazywane są terminy oddania prac, niech będą też wskazane terminy ich akceptacji. Jeżeli wskazane są konsekwencje przekroczenia terminów przez pracownika, niech będą również konsekwencje dla pracodawcy. Umowa powinna stawiać obie strony na równej pozycji. Ty, jako copywriter powinieneś zaś zadbać o kilka istotnych elementów:

  • ustal wynagrodzenie
  • ustal termin akceptacji dzieła
  • ustal skutki braku akceptacji w terminie
  • ustal termin opłacenia dzieła
  • można też ustalić zakres dzieła, jeżeli jest to możliwe do wykonania przed rozpoczęciem pisania

Czasem pracodawcy oczekują podpisania umowy o zachowaniu poufności. Nie ma się co obrażać na takie umowy, ale też warto je uważnie przeczytać i nie na wszystko się zgadzać. Zachowanie poufności to zabezpieczenie interesów zleceniodawcy. Chroni on swój pomysł, markę, klientów. Jeżeli umowa jest spisana na uczciwych warunkach, to można ją podpisać, nawet jeżeli zawarte w niej kary finansowe są dosyć wysokie. Wystarczy wywiązać się z umowy i nie będzie konieczności ich ponoszenia, więc nie stanowią zagrożenia. Jakie zapisy powinny budzić zastrzeżenie?

  • jeżeli klient, z którym już jakiś czas współpracujesz, nagle chce spisać taką umowę, a tajemnica obowiązuje Cię wstecz. Na to nie wolno się zgadzać
  • jeżeli klient zabrania Ci mówić nawet o tym, że dla niego piszesz, to powinna się zapalić czerwona lampka. Niby dlaczego masz o tym nie mówić? Dane, stawki, pomysły, treść tekstów i wiele innych elementów można i należy chronić. Sam fakt współpracy powinien być jawny.

Warto wypracować sobie wzór umowy o współpracy i za każdym razem się nim posługiwać. To znacznie ułatwia i przyspiesza zawieranie porozumienia i domykanie etapu ustaleń przed przystąpieniem do realizacji zlecenia.

co powinien wiedzieć copywriter

Rozliczenia

Można mieć własną księgową, szczególnie jeżeli prowadzi się własną działalność. W pewnym wymiarze jednakże wystawianie faktur czy rachunków powinno być normalną praktyką samego copywritera. Samodzielne wystawianie dokumentów rozliczeniowych przyspiesza często pracę, ułatwia ją i czyni bardziej płynną. Kierowanie wszystkich rozliczeń do księgowej może jej pracę poważnie sparaliżować. Skoro więc będziesz samodzielnie wystawiać rachunki i faktury, warto wiedzieć jak to się robi. Co to jest netto? Co to jest brutto? Jaką wartość VAT trzeba naliczyć, a na jakim poziomie rozlicza się podatek dochodowy? To bardzo ważne i poważne sprawy, dlatego warto zasięgnąć tu rzetelnych i pewnych informacji, żeby nie narobić sobie kłopotów.

To oczywiście jedynie podstawa. To baza, bez której ciężko bezpiecznie, rozsądnie i dobrze pracować w tym zawodzie. A jakie jest Wasze zdanie? Coś należałoby dodać do tego zestawienia? A może coś usunąć? Czekam na Wasze opinie.

16 thoughts on “Co powinien wiedzieć copywriter zanim zacznie realizować zlecenia

  • Wchodząc tutaj spodziewałem się jakichś porad stricte warsztatowych, ale nie czuję się zawiedziony. Fajny, rzetelnie napisany tekst, który rzeczywiście może być przydatny zarówno dla nowicjuszy, jak i tych, którzy copywritingiem zajmują się już od jakiegoś czasu.

    Pozdrawiam,
    kolega po fachu 😉

    • Cieszę się, że tekst może być przydatny 🙂 Taka jego rola – żeby ktoś z niego mógł zrobić użytek 🙂

      Pozdrawiam 🙂

    • To fakt, dzięki za dopowiedzenie 🙂 Prawa autorskie i wycena jest też niezwykle istotna. O wycenie pisałam osobny artykuł, ale te prawa autorskie to cenna podpowiedź!

  • Przyznam, że również spodziewałam się porad o tym jak pisać. Zostały jednak poruszone kwestie, o których początkujący często zapominają oraz niuanse, które czasem umykają i tym doświadczonym. A zwłaszcza tym, którzy mają stałych klientów i „godzą się na więcej” w ramach dobrej współpracy.

    • To chyba nie pozostaje mi nic innego, jak napisać tekst warsztatowy 🙂 Mam jednak nadzieję, że i te informacje okażą się przydatne i praktyczne. A o dopilnowaniu spraw formalnych zapomina się, niestety, bardzo często.

  • Ale trafiłaś ! Od nie dawna jestem takim copywriter’em, ale pracuje w agencji. Ze swojego krótkiego doświadczenia wiem jak ciężkie jest napisanie dobrego tekstu, kiedy kilka artykułów pod rząd jest tej samej tematyki. Czasami aż plącze się człowiekowi język i kończy słownictwo. Synonimy i słownik ortograficzny zawsze jest otwarty w kartach przeglądarki. Twój tekst okazał się pomocny i uświadomił mi, że zanim zabiorę się do pisania czegoś o czym wiem niewiele mogę poszukać podobnych artykułów by dowiedzieć się co nieco na dany temat. Dziękuję ! 🙂

    • Oj, tak. Pisanie na ten sam temat może być bardzo eksploatujące. Za to jak rozwija kreatywność! 😉 Z czasem nabiera się pewnej wprawy i umiejętności spojrzenia na ten sam temat z różnych punktów widzenia. Dzięki temu łatwiej stworzyć ciekawe i różnorodne teksty. Zapraszam do regularnej lektury, może jeszcze będę mogła się przydać 😉

  • Ciekawy i profesjonalny artykuł. Rzeczywiście treść umów zlecenie czy o dzieło może być dowolna, więc warto je uważnie czytać. Z drugiej strony pracodawcy często źle znoszą próbę ingerencji w treść umów…

    • Dziękuję za miłe słowa. To prawda, pracodawcy często tak konstruują umowy, by były one jednostronnie wygodne. Warto jednak walczyć o swoje prawa i nie dać się wykorzystywać.

  • Tematy, które poruszasz są ważne. Wiedza i kompetencje to oczywiście podstawa. Istotne są też kwestie umów – tak, by nie „wplątać się” w coś podejrzanego. Umowa ma chronić interesy dwóch stron i trzeba o tym pamiętać. Rozliczenia też są ważne, nawet jeśli nie wiemy, jak to zrobić to trzeba niestety się z tym zapoznać, dowiedzieć się lub zatrudnić księgową 🙂

    • Dokładnie tak jest, właśnie dlatego chciałam poruszyć te kwestie. Nawet jeżeli tekst nie wyczerpuje tematu (a na pewno tak jest, bo o samych umowach można by pisać w nieskończoność 😉 ) to jest z pewnością wskazówką, na co powinno się zwracać uwagę. Mam nadzieję, że przynajmniej kilka osób uświadomi sobie dzięki temu, jak ważna jest wszechstronność „na freelansie”, a tym samym uchroni się przed kłopotami 🙂

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: