13 sposobów na chwytliwy nagłówek

Chwytliwy nagłówek trzeba dobrze zaplanować

Chwytliwy nagłówek trzeba dobrze zaplanować

Chwytliwy nagłówek jest czymś o czym marzy nie tylko każdy copywriter – on powinien wiedzieć, jak go stworzyć – ale każdy kto pisze do sieci i chce by jego artykuły były czytane. Liczne badania prowadzone w sieci, eksperymenty i próby pozwoliły wyłonić kilka rodzajów nagłówków, które budzą większe zainteresowanie niż inne. Poniżej lista 13 sposobów na to, jak stworzyć dobry, chwytliwy nagłówek. Powinna pomóc w codziennym pisaniu.

 

  1. Odliczanie

Liczba w tekście sprawdza się już od lat. Można ją wykorzystać na wiele różnych sposobów. Może to być:

13 sposobów na chwytliwy nagłówek

Ale również dobrze sprawdzi się:

Top 10 blogów o pisaniu.

Czytelnik wie, czego się spodziewać i czego może oczekiwać. Wie też, że przekazana wiedza będzie w miarę skondensowana.

2. Pytanie

Zadanie pytania w nagłówku powoduje, że czytelnicy chcą poznać odpowiedź. Ważne jednak by to pytanie dotyczyło ważnej dla nich informacji, było czymś czego sami poszukują, było de facto ich własnym pytaniem. Może to być:

Czy trudno jest stworzyć dobry nagłówek?

Albo też

Jakie znaczenie dla tekstu ma dobry nagłówek?

3. Ty

Stosowanie w nagłówkach zwrotu „ty” powoduje, że czytelnik bardziej się nad tym nagłówkiem zastanawia. Bierze go bardziej do siebie i jest bardziej zainteresowany treścią. Może to być na przykład:

Schudłam 5kg w tydzień. Ty też możesz!

Albo:

Ty też możesz wykorzystać ten sposób, zobacz jakie to proste!

4. Przymiotniki przykuwające uwagę

Tu musisz wykazać się erudycją. Przymiotniki typu „najlepszy”, „skuteczny” czy nawet „wyjątkowy” stały się tak powszechne, ze już nie działają. Dobrze jest wykorzystywać bardziej oryginalne, ale jednocześnie działające na wyobraźnię. Sprawdzi się „aromatyczny”, „esencjonalny”, „wytrawny”. Bardzo ciekawym zabiegiem jest też stosowanie przymiotników niejako z innej branży lub z pogranicza.

Wykwintna kawa w wykwintnej sukience

To z pewnością zwróci uwagę.

5. Benefity

Każdy chce wiedzieć, po co ma dany tekst przeczytać. Jeżeli już w nagłówku, będzie wiedział, jakie benefity uzyska po przeczytaniu tekstu, to chętniej do niego zajrzy. Można więc zapowiedzieć korzyść.

Dowiesz się, jak nauczyć się języka w jeden miesiąc

Poznaj prosty sposób jak schudnąć 5kg w 5 dni

6. Obietnica

Można też dać obietnicę. Tyle, że obietnice mają to do siebie, że trzeba je spełnić i warto o tym pamiętać. Jeżeli więc w tytule będzie zawarte zobowiązanie, to trzeba się z niego wywiązać.

Ten artykuł rozbawi cię do łez (i musi rozbawić, choćby nie wiem co)

Po tym tekście w 3 minuty stworzysz 5 skutecznych nagłówków (i każdy kto przeczyta powinien być w stanie to zrobić)

Chwytliwy nagłówek trzeba dobrze zaplanować

Precle są częścią procesu Chwytliwy nagłówek trzeba dobrze zaplanować

7. Gra słów

To bardzo dobry sposób na ciekawy nagłówek. Można skorzystać z klasycznej gry, wieloznaczności słów czy też wieloznaczności całych związków frazeologicznych. Można też wykorzystać tytuły filmów lub powiedzonka.

Ślub w wielkim mieście a rozwód w małym, czyli historia miłosna bez happy endu

Cztery wesela i rozwód. O kondycji polskiego społeczeństwa

8. Mów wprost

Jest to dość przewrotna rada. Jednak przekazanie kwintesencji artykułu w ciekawym, jednym zdaniu również może być bardzo przyciągające.

Poznaj sposoby tworzenia dobrych nagłówków (choć tu z 13 brzmi lepiej)

Nowe trendy w stylizacji paznokci

9. Ekscytujący news

To ciekawy i bardzo skuteczny sposób na stworzenie dobrego nagłówka. Trzeba jednak mieć pewne zacięcie dziennikarskie, a w tekście, rzeczywiście powinien znaleźć się ciekawy news. Może być tylko punktem wyjścia do poważniejszych rozważań, ale być musi. Taki nagłówek może brzmieć:

To już jest pewne – copywriterzy będą mieli swoje własne związki zawodowe

Potwierdzone, blogerzy będą musieli podpisywać swoje blogi prawdziwymi nazwiskami

10. Poradniki

Sieć pełna jest poradników, ale jeszcze więcej w niej zapytań o poradę. Jeżeli więc tekst dostarcza odpowiedzi na jakieś pytanie to z pewnością będzie poczytny. Pytanie tylko, skąd czytelnik ma wiedzieć, że w tym tekście jest odpowiedź? Właśnie z nagłówka, który może brzmieć tak:

Jak tworzyć skuteczne i chwytliwe nagłówki

Albo tak

Jak przygotować się do wyjazdu z dzieckiem

I słowo „jak” jest tutaj kluczowe.

11. Intrygujące pytanie

To ciekawa, choć bardzo niebezpieczna taktyka na tworzenie nagłówka. Zadając zbyt prowokujące, zamiast intrygującego, pytanie można ściągnąć na siebie falę hejtu, a tego nikt przecież nie chce. Pytanie może więc brzmieć:

Też chcesz się pławić w bogactwie?

Albo

Wychowanie dzieci. Ty też robisz to źle?

12. Tryb rozkazujący

Trzeba z nim również ostrożnie postępować, tak jak z pytaniami, ale warto ryzykować. Każ czytelnikowi coś zrobić, a przeczyta tekst by to zrobić.

Schudnij moją metodą w 3 dni

Lub

Daj się uwieść tej metodzie, a nie pożałujesz

13. Osobiste wyznanie

Jest pewien typ czytelników, który można by określić, jako „osobisty”. Lubią oni teksty nacechowane osobistymi przeżyciami autora, jego osobistym zdaniem, czy bardzo spersonalizowanym wyznaniem. Na takie nagłówki też zwracają uwagę.

Kocham ten zawód, też chcesz się w nim zakochać?

Ta metoda mnie urzekła. Polecam

 

Tworzenie nagłówków nie jest proste. Mądrzy twierdzą jednak, że da się tego nauczyć, a sugerowana metoda jest bardzo prosta: stworzyć ich kila tysięcy 🙂

 

A jakie są Wasze sposoby na udane nagłówki? Jakie Wy metody wykorzystujecie?

20 thoughts on “13 sposobów na chwytliwy nagłówek

  • Trudny temat! Dobry nagłówek robi robotę, ale jak go uchwycić? 🙂 Mega mi sie podobają Twoje porady – dodaje wpis do zakładek i bede wracać 🙂 buziaki!

    • Super, cieszę się bardzo 🙂 Dziękuję za miłe słowa. Sama się ciągle uczę, dzień po dniu zdobywam nową wiedzę i umiejętności. Trochę eksperymentuje i odkrywam, to się też dzielę 🙂 Miłego, a przede wszystkim skutecznego korzystania 🙂

  • Sposób 9 jako czytelnika mnie zawsze odstrasza – wyczuwam tanią sensację i nigdy nie klikam ;). Za to sposób 6 jest bardzo trudny – spełnić taką obietnicę, to jak zadowolić wszystkich, a przecież wiemy, że to niemożliwe :D.

    • Nikt nie mówił, że będzie łatwo 😉 Co do 9 – zgadzam się, ale jest całe grono czytelników, które właśnie na takie zapowiedzi reaguje. Wszystko zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć, czy przyciągnięcie na raz, czy pozyskanie stałego czytelnika. A co do 6 – to rzeczywiście nie jest proste. Gdy się uda spełnić obietnicę, to jest sukces, ale gdy nie, to można go utracić bezpowrotnie. Na szczęście jest jeszcze 11 innych metod 😉

  • U mnie jednak sprawdza się jedynie pisanie nagłówków pod słowo kluczowe. Taka jest idea mojej strony, by móc wyszukać sobie dane miejsce 🙂

    Chwytliwe u mnie było odliczanie, ale tylko w przypadku przekazywania linka dalej. Zupełnie nie trafia w to zwykły poszukiwacz z google lub innych wyszukiwarek.

    • Najważniejsze, żeby działało 🙂 To właśnie jest zadanie nagłówków. Może warto spróbować połączenia: słowo kluczowe + jedna z metod. Kto wie, jaki to efekt przyniesie. Jeżeli zdecydujesz się na taki eksperyment będę bardzo ciekawa efektów 🙂 Powodzenia i pozdrawiam 🙂

    • Nagłówek to trudna sprawa 🙂 Często też działa paraliżująco już sama wiedza o tym, jak wielkie on ma znaczenie. Chcemy dobrze, a tu wychodzi jakieś dziwne przekombinowanie. W razie trudności czy komplikacji zapraszam też do kontaktowania się przez formularz – jeżeli tylko będę mogła to z przyjemnością coś pomogę lub podpowiem 🙂

  • Jak stosować nagłówki jak ma się cykl jakiś np. u mnie „Kiedy Polska to za mało” do tego dodawałam końcówkę tylko inną – mama w Niemczech, Czechach itd. Czy takie tytuły są ok czy lepiej za każdym razem tworzyć coś nowego?

    • Cykl to zupełnie inna bajka. Też miałam cykl i jedyne co się w nim zmieniało to dopowiedzenie, treść po myślniku. W przypadku cyklu, który skupia uwagę i czytelnicy czekają na kolejne posty bo są one ze sobą powiązane, nie zmieniałabym za każdym razem nagłówka. Konsekwencja jest tak samo ważna jak oryginalność. Przy ciągłej zmianie, czytelnicy mogli by się pogubić i stracić orientację – czy to cykl, czy jakaś nowa odsłona. Dlatego w tym przypadku można pokombinować jedynie z dopowiedzeniem, np jakieś specyficzne dla danego kraju zjawisko wydobyć. Mam nadzieję, że pomogłam. Jeżeli potrzeba coś więcej, mogę w czymś jeszcze doradzić, to zapraszam do kontaktu mailowego. Pozdrawiam

  • Część sposobów znałam i stosowałam mniej lub bardziej intuicyjnie. Część jest dla mnie nowością, ale z pewnością wypróbuję. A stronę dodaję do ulubionych i z pewnością będę zaglądać częściej 🙂

  • Testuję różne rodzaje tytułów, w zależności od tego, czego dotyczy post. Czasami pasują wyłącznie tytuły mówiące o czym będzie wpis, a kombinowanie wyglądałoby niepoważnie. A przy innych postach – można zaszaleć. Na razie obserwuję, jak różne tytuły wpływają na poczytność wpisu. Dziękuję za cenne informacje.

    • Dokładnie, obserwowanie jest najważniejsze. To właśnie dla czytelników piszemy i ważne żeby docierać do nich skutecznie. Powodzenia 🙂

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: